De lage-emissiezones (LEZ) zijn al in verschillende Belgische steden ingevoerd, maar ze blijven verdeeldheid zaaien. Een deel van de bevolking en de politieke partijen wil de gebieden waar vervuilende voertuigen niet meer mogen rijden steeds verder uitbreiden, zelfs ver buiten de stadskernen.
Een andere groep is helemaal niet overtuigd van het nut van deze maatregelen om de luchtkwaliteit in en rond de stadscentra significant te verbeteren, en vindt ze bovendien asociaal omdat vooral economisch zwakkeren hierdoor getroffen worden, aangezien ze geen dure nieuwe, milieuvriendelijke, veelal elektrische auto kunnen kopen.
Uitbreiding heeft minder effect
Die discussie heerste ook in Gent, de tweede stad in Vlaanderen waar een lage-emissiezone werd ingevoerd, na Antwerpen. Groen, de grootste partij in Gent, was voorstander om de huidige LEZ, die in de binnenstad in 2020 werd ingevoerd, verder uit te breiden naar de ruimere omgeving. Maar de coalitiepartners CD&V, Open Vld en Vooruit waren veel minder enthousiast.
Nadat een studie aantoonde dat daarmee niet dezelfde milieuwinst geboekt kan worden als in het stadscentrum, werd besloten om de Gentse LEZ-zone niet verder uit te breiden. Ook omdat de kleine ring daarin zou moeten liggen, wat bij de uitvoering een zeer complexe operatie zou worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Milieuschepen Tine Heyse (Groen) ziet dit echter niet als een nederlaag voor haar beleid, maar verklaart “dat een nieuwe aanpak de resultaten van de huidige LEZ, die in 2025 verder wordt verstrengd, moet versterken. We gaan ze dus niet geografisch uitbreiden, maar we voegen er wel een heel pakket ambitieuze maatregelen aan toe”.
Luchtkwaliteitsfonds en zuurstofwijken
Meteen kondigde de schepen een ‘luchtkwaliteitsfonds’ aan met 4,5 miljoen euro aan bijkomende maatregelen voor de periode 2022-2024. Dat zal toelaten om iedereen met een laag inkomen op het grondgebied een slooppremie aan te vragen als ze hun vervuilend voertuig wegdoen.
Nieuw is dat de maatregel ook wordt uitgebreid naar motorfietsen. Niet-elektrische tweewielers zullen eveneens uit het autovrije gebied moeten blijven vanaf 2023.
Verder worden ‘zuurstofwijken’ ingevoerd in vijf dichtbebouwde gebieden rond de huidige LEZ (Dampoort, Oud Gentbrugge, Ledeberg, Bloemekenswijk en Muide-Meulestede) om daar het aantal vervuilende voertuigen te beperken en deeloplossingen te bevorderen. Tenslotte wil de stad Gent ook meer werk maken van de vergroening van zijn eigen wagenpark, omdat 20% van die voertuigen nog niet LEZ-conform is.
LEZ Gent: Welke wagens mogen erin en waar?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be