Om de ranking vast te stellen, voert de automobielclub zijn tests en metingen uit op een testbank en in reële omstandigheden om onder andere de CO2- en NOX-uitstoot te meten. Voor elektrische auto’s is de studie gebaseerd op de gemiddelde uitstoot voor de elektriciteitsproductie in Duitsland, die hoger is dan in ons land vanwege de energieafhankelijkheid van onze buren van steenkool. De resultaten zouden dus aanzienlijk kunnen verschillen in België en andere Europese landen die groenere energie gebruiken.
Zo delen de Volkswagen Golf 1.5 TGI en Polo 1.0 TGI de bovenste trede van het podium met elk een score van 95%. De BMW i3, de eerste elektrische auto in het klassement, volgt met een score van 93% op de voet. De Seat Arona 1.0 TGI (CNG, 92%), Kia e-Niro (elec) ex-aequo met de Toyota Corolla 1.8 (hybride, 91%), Kia e-Soul (elec) ex-aequo met de Toyota Prius 1.8 (hybride 89%), de Tesla Model 3 (86%) en de Caddy 1.4 TGI (CNG, 84%).
Met een score van 81% staat het eerste dieselvoertuig, de Citroën C4 Cactus BlueHDI 100, op de 11de plaats. En de eerste benzinewagen is de Skoda Fabia 1.0l, op de 13de plaats met een score van 80%.
De grote verliezers in deze test zijn natuurlijk de SUV’s, beperkt tot de onderkant van het klassement, met de Volvo XC90 D5 AWD Geartronic (diesel) die achter de Honda CR-V 1.5 Turbo 4WD CVT (benzine) en de Porsche Macan S PDK (benzine) de hekken sluit.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be