Deze conclusie volgt uit een onderzoek van consultancybureau Deloitte bij 1.057 landgenoten. Daaruit blijkt dat 48 procent van de particuliere Belgische autobezitters van plan is om als volgende wagen een elektrisch model of een hybride te kopen.
Een opmerkelijke stijging…
… want vorig jaar was die bereidheid nog maar aanwezig bij 33 procent van de consumenten. De Belg lijkt dus stilaan klaar om zijn vierwieler aan de stekker te hangen.
Tien procent van de ondervraagden zei voor een volledig elektrische auto te zullen kiezen, terwijl 35 procent opteert voor een hybride en 3 procent voor een alternatieve brandstof zoals waterstof. Belangrijk in deze beslissing blijven de prijzen van nieuwe wagens en die van de elektriciteit, die op korte tijd véél duurder is geworden. Deze laatste factor is voor de consument begrijpelijk belangrijker dan de bezorgdheid over de klimaatverandering, melden de onderzoekers.
Advertentie – lees hieronder verder
Prijs en rijbereik belangrijk
Verder blijkt ook het rijbereik een cruciale factor om al dan niet voor een elektrisch automodel te kiezen. De Belgische consument verwacht een actieradius van 626 kilometer met een volledig opgeladen EV, wat een toch vrij aanzienlijke autonomie is (die nog boven het huidige marktgemiddelde ligt).
Wie voor een elektrische auto kiest, vernoemt in dit onderzoek van Deloitte vooral de klimaatverandering (58%) als belangrijkste drijfveer. Daarna komen hogere belastingen op verbrandingsmotoren (39%), de bezorgdheid om de eigen gezondheid (37%) en stimuli van de overheid (29%).
Uit deze bevraging blijkt tenslotte dat de Belg nog erg verknocht is aan zijn eigen auto, die hij zegt niet te kunnen missen en niet gauw zal wegdoen. Bij dit aspect zegt 26 procent nooit gebruik te maken van het openbaar vervoer, terwijl door de coronacrisis ook meer mensen het openbaar vervoer mijden en overschakelen naar de auto.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be