Volgens verschillende Duitse experts zou dit nieuwe modellen niet kunnen voldoen aan de Europese veiligheidsvoorschriften voor voertuigen, die hier veel strenger zijn dan in de Verenigde Staten. In Europa gebeuren de homologatietests namelijk door onafhankelijke instellingen en niet door de constructeurs zelf. Bovendien wordt de pick-up over de grote plas als een ‘vrachtwagen’ beschouwd, waardoor hij niet moet voldoen een sommige beperkingen die wel gelden voor personenwagens. En net daarom zou dit model niet gehomologeerd raken op het Oude Continent.
Met zijn modellen S, X en 3 toonde Tesla reeds aan te kunnen voldoen aan onze striktere regels, aangezien er prima scores werden behaald in de Euro NCAP-testen. Wat scheelt er dan precies? Voornamelijk het design en de aangewende materialen baren zorgen. Een voertuig dat bij ons wordt verkocht mag geen te solide neuspartij hebben om schokken te kunnen opvangen en de energie te verspreiden, en dat is niet mogelijk met het hoekige ontwerp van de Cybertruck. Bovendien stemmen de gebruikte materialen, die de wagen bijna standaard een pantsering opleveren, niet overeen met de Europese normen.
Enkele dagen na de voorstelling kondigde Elon Musk trots aan reeds een goede 250.000 bestellingen voor zijn nieuwe model binnen te hebben. Maar de Europese klanten krijgen hun wagen misschien nooit geleverd…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be