Het “SmartMove” plan dat de invoering van een intelligente kilometerheffing in Brussel voorzag, kon al meteen rekenen op een storm van protest vanuit alle hoeken in het land. Zowel de Brusselaars zagen deze extra belasting op vervoer niet zitten, als de rest van het land dat het niet pikte dat ze weldra voor de toegang met de wagen tot de hoofdstad zouden moeten betalen.
Zelfs de twee aartsvijanden Bart De Wever (N-VA) et Georges-Louis Bouchez (MR) vonden hierin een gemeenschappelijk strijdpunt om zich zij aan zij in het kamp van de tegenstanders te scharen.
Nobele doelstelling
Nochtans heeft het SmartMove plan een nobele doelstelling: de verkeersdrukte, de vervuiling en de geluidsoverlast in Brussel beperken. Daarnaast zouden deze maatregelen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest jaarlijks ook een half miljard aan inkomsten moeten opleveren.
Maar er dook meteen een mogelijk probleem op: de fiscale ongelijkheid. Het SmartMove plan zou de inwoners van Brussel vrijstellen van verkeersbelasting, terwijl de Vlaamse en Waalse pendelaars en de andere bezoekers deze belasting zouden moeten blijven betalen bovenop de stadstol.
Advertentie – lees hieronder verder
Er lopen daarover bespreken tussen Brussel en de regio’s, zodat de Brusselse overheid voor de definitieve invoering van de kilometerheffing nog wacht op het advies van de Raad van State, dat in de loop van september wordt verwacht.
Rudi Vervoort niet gehaast
Rudi Vervoort (PS), de Minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, lijkt de bal ook nog even te willen afhouden, zoals hij in een interview met BX1 liet doorschijnen. “Het wordt heel onwaarschijnlijk dat SmartMove tegen de voorziene datum in 2022 wordt ingevoerd, en een jaar later zou het helemaal niet gunstig zijn, net voor 2024”, zei Vervoort.
Daarmee hint de PS-politicus duidelijk naar de volgende verkiezingen die in 2024 plaatsvinden. Net daarvoor willen de politieke partijen natuurlijk liever geen onpopulaire maatregelen nemen, waarvoor ze daarna misschien de rekening gepresenteerd krijgen in het kieshokje.
Betekent dit dat de Brussels stadstol meteen een stille dood zal sterven? Afwachten maar. In september volgt al een eerste aanwijzing met de uitspraak van de Raad van State.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be