Antwerpen was op 1 februari 2017 de eerste stad in ons land die een lage-emissiezone invoerde, waarmee de meest vervuilende wagens uit het stadscentrum worden geweerd. Intussen zijn we 5 jaar verder en maakt de stad aan de Schelde een eerste balans op. Uit het rapport dat de Antwerpse schepen van Leefmilieu Tom Meeuws (Vooruit) zopas voorstelde blijkt dat er in die periode 382.000 bekeuringen zijn uitgeschreven aan overtreders die de lage-emissiezone (LEZ) binnenreden met een ongeoorloofde auto.
Die overtredingen worden vastgesteld door een netwerk van ANPR-camera’s dat verbazend efficiënt werkt, in tegenstelling tot vele andere opdrachten van de overheid die maar niet blijken te lukken. Zou het feit dat het geld op deze manier makkelijk binnenstroomt daar iets mee te maken hebben? Wellicht, want een overtreder betaalt 150 euro boete voor een eerste overtreding. De tweede maal loopt het tarief op tot 250 euro en vanaf de derde overtreding betaalt de ‘vervuiler’ al 350 euro.
Minder roet en stikstof
De kassa tikt snel aan. Antwerpen wist enkel door de sanctionering van de lage-emissiezone maar liefst 40 miljoen euro binnen te rijven in de voorbije 5 jaar. Het gaat trouwens niet alleen om Antwerpenaars, want ook 25.000 Franse en 12.000 Nederlandse automobilisten ‘liepen in de val’ omdat ze veelal hun voertuig niet of laattijdig hadden geregistreerd.
Hoewel de Antwerpse lage-emissiezone ook tegenstanders heeft, heeft ze wel degelijk een positief effect op het milieu gehad stelt schepen Tom Meeuws:
Advertentie – lees hieronder verder
Op sommige plaatsen is de roetuitstoot tot de helft teruggedrongen en ook op het vlak van stikstof doet Antwerpen het goed, aangezien we onder de Europese norm van veertig microgram per kubieke meter blijven. Bovendien heeft de LEZ ervoor gezorgd dat het wagenpark de voorbije jaren sneller is vernieuwd en een stuk schoner is geworden.
Nog strenger in 2022
Noteer dat de LEZ’s in België sinds 1 januari 2022 weer wat strenger zijn geworden. Zo mag je in Antwerpen, Brussel als Gent het centrum nog enkel inrijden met Euro 5 diesel of hoger en een Euro 2 benzine of recenter. In al deze steden zijn ook de zogenaamde dagpassen voorzien voor occasionele bezoekers met een oldtimer. Maar wie betrapt wordt met een ongeoorloofde auto staat telkens een fikse boete te wachten. Je bent gewaarschuwd!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be