Actualiteit

Nieuwe Park and Rides in Antwerpen blijven leeg

Het publiek vindt zijn weg nog niet naar de nieuwe park-and-rides rond Antwerpen, die vaak een bezettingsgraad van amper 10% hebben. Hoe kan de leegstand in deze parkings aan de rand van de stad verholpen worden?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 22 mrt. 2022 | Leestijd: 2 min

De grote steden in ons land zetten steeds meer in op Park & Rides. Dat zijn grote parkings op de invalswagen aan de rand van de stad, waar bezoekers en pendelaars hun wagen kunnen achterlaten en vervolgens overstappen op het openbaar vervoer, een deelfiets of een andere vorm van zachte mobiliteit.

Antwerpen opende begin dit jaar officieel de derde van drie P+R’s op Linkeroever, naast de twee andere in Merksem en Luchtbal. Samen bieden ze een capaciteit van 4.000 wagens en hebben ze zo’n 45 miljoen euro gekost. Dit project zou dus een belangrijke bijdrage moeten leveren om de filedruk in de Scheldestad te verlichten.

Advertentie – lees hieronder verder

Maar wat blijkt nu? Momenteel staan de drie park-and-rides zo goed als leeg. Op weekdagen schommelt de bezettingsgraad rond 10% in de week en in het weekend tussen de 12% en 20%, terwijl eigenaar Lantis een bezettingsgraad van 65% op weekdagen en 33% in het weekend had verwacht. Dat is wel een heel groot verschil…

P+R Antwerpen

De realiteit is dus dat de bezoekers van Antwerpen hun wagen nog steeds niet achterlaten aan de rand van de stad. Eenzelfde fenomeen werd trouwens ook in Brussel geconstateerd, waar Coovi in Anderlecht een gemiddelde bezettingsgraad van… 2,5% kent.

Door coronamaatregelen

Volgens Lantis zijn de coronamaatregelen de belangrijkste oorzaak van de moeilijke start van de nieuwe park-and-rides in Antwerpen. “De opening viel in de vierde coronagolf met de bijhorende maatregelen, zoals thuiswerken en geen grote evenementen. Daarnaast lijkt men nog steeds het openbaar vervoer te mijden uit vrees voor een besmettingen”, verklaarde Lantis-woordvoerder Annik Dirkx in GVA.be. Deze stelling wordt bevestigd door De Lijn die geen stijging ziet in het aantal reizigers op de tramlijnen die de park-and-rides met het stadscentrum verbinden.

Wellicht ligt de oplossing in een betere communicatie rond de exacte locaties van deze park-and-rides en de voordelen die ze bieden: een filevrije toegang, goedkoper parkeren dan in het centrum en een vlotte en comfortabele rit met de tram tot in het centrum.

Zolang dat niet duidelijk is voor de pendelaars en de bezoekers aan de stad, zullen zij natuurlijk voor de makkelijkste en vertrouwde oplossing met de wagen blijven kiezen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon