Nieuwe Park and Rides in Antwerpen blijven leeg

Het publiek vindt zijn weg nog niet naar de nieuwe park-and-rides rond Antwerpen, die vaak een bezettingsgraad van amper 10% hebben. Hoe kan de leegstand in deze parkings aan de rand van de stad verholpen worden?

Gepubliceerd op 22 maart 2022
Leestijd : 2 min

Deel

De grote steden in ons land zetten steeds meer in op Park & Rides. Dat zijn grote parkings op de invalswagen aan de rand van de stad, waar bezoekers en pendelaars hun wagen kunnen achterlaten en vervolgens overstappen op het openbaar vervoer, een deelfiets of een andere vorm van zachte mobiliteit.

Antwerpen opende begin dit jaar officieel de derde van drie P+R’s op Linkeroever, naast de twee andere in Merksem en Luchtbal. Samen bieden ze een capaciteit van 4.000 wagens en hebben ze zo’n 45 miljoen euro gekost. Dit project zou dus een belangrijke bijdrage moeten leveren om de filedruk in de Scheldestad te verlichten.

Maar wat blijkt nu? Momenteel staan de drie park-and-rides zo goed als leeg. Op weekdagen schommelt de bezettingsgraad rond 10% in de week en in het weekend tussen de 12% en 20%, terwijl eigenaar Lantis een bezettingsgraad van 65% op weekdagen en 33% in het weekend had verwacht. Dat is wel een heel groot verschil…

De realiteit is dus dat de bezoekers van Antwerpen hun wagen nog steeds niet achterlaten aan de rand van de stad. Eenzelfde fenomeen werd trouwens ook in Brussel geconstateerd, waar Coovi in Anderlecht een gemiddelde bezettingsgraad van… 2,5% kent.

Advertentie – lees hieronder verder

Door coronamaatregelen

Volgens Lantis zijn de coronamaatregelen de belangrijkste oorzaak van de moeilijke start van de nieuwe park-and-rides in Antwerpen. “De opening viel in de vierde coronagolf met de bijhorende maatregelen, zoals thuiswerken en geen grote evenementen. Daarnaast lijkt men nog steeds het openbaar vervoer te mijden uit vrees voor een besmettingen”, verklaarde Lantis-woordvoerder Annik Dirkx in GVA.be. Deze stelling wordt bevestigd door De Lijn die geen stijging ziet in het aantal reizigers op de tramlijnen die de park-and-rides met het stadscentrum verbinden.

Wellicht ligt de oplossing in een betere communicatie rond de exacte locaties van deze park-and-rides en de voordelen die ze bieden: een filevrije toegang, goedkoper parkeren dan in het centrum en een vlotte en comfortabele rit met de tram tot in het centrum.

Zolang dat niet duidelijk is voor de pendelaars en de bezoekers aan de stad, zullen zij natuurlijk voor de makkelijkste en vertrouwde oplossing met de wagen blijven kiezen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Actualiteit
Let op voor valse wegenwachters

De ADAC, het Duitse equivalent van automobielclub Touring, waarschuwt autoreizigers voor valse pechverhelpers. Die zijn vooral in Oost-Europa actief en hebben een sluwe truc om aan je vakantiebudget te zitten.

19 juli 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.