De opeenvolgende crises blijven de autosector kopzorgen opleveren. Eerst was er de corona-pandemie met in de nasleep het chiptekort, waarna de oorlog in Oekraïne op zijn beurt zorgde voor een verstoring van het productieproces in de autobranche. Die problemen raken stilaan opgelost door een reorganisatie van de productie en de toelevering bij de constructeurs. Maar nog steeds blijven de wachttijden voor de bestelde wagens bij vele merken oplopen van enkele maanden tot meer dan een jaar.
Haventerminals staan tjokvol auto’s
Dat is sinds kort ook te wijten aan een nieuwe factor: de logistiek in eigen land. Zo meldde VRT.be dat er in de havens van Zeebrugge en Antwerpen momenteel zo’n 100.000 wagens klaar staan om afgeleverd te worden aan de consumenten, maar dat ze daar niet weg geraken door een gebrek aan transportmiddelen. ”Er is nu gewoon te weinig capaciteit om al deze wagen geleverd te krijgen, zowel op vrachtwagens als op treinen. Vandaar staan onze terminals inderdaad tjokvol”, aldus Marc Adriansens, CEO van International Car Operators (ICO).
Ook deze situatie is te verklaren door de evenementen van de voorbije twee jaar. Door de coronacrisis werd de capaciteit van het vervoer namelijk tijdelijk afgebouwd omwille van de afgenomen vraag en zochten ook veel chauffeurs werk in andere sectoren. Nu de productie overal weer op volle toeren draait en de goederen opnieuw massaal toestromen, zet dat uiteraard extra druk op de distributieketen die zich weer moet reorganiseren om alles vlot en tijdig geleverd te krijgen.
Advertentie – lees hieronder verder
Mogelijk nog twee jaar problemen
Marc Adriansens schat in dat er “voor de autosector een derde aan capaciteit tekort is, met als gevolg overvolle havens. Regelmatig moeten schepen wachten of uitwijken naar andere havens, maar ook daar wordt alles vol gezet. Finaal zullen bepaalde fabrieken hierdoor zelfs stilvallen, vrees ik.”
De CEO van ICO verwacht dat deze logistieke problemen nog een tijd zullen aanhouden: “zeker de rest van het jaar, maar wellicht ook volgend jaar omdat we ook een grote toevloed van Chinese auto verwachten. Dat wordt dus nog een gigantische uitdaging.”
Foto’s ter illustratie
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be