Uit de statistieken van de verkeersongevallen in ons land blijkt dat jongeren achter het stuur dubbel zoveel kans hebben om te sterven op de weg. Vaak is dat te wijten aan de onervarenheid van de beginnende bestuurders. Vanuit dit gegeven wil Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) de rijopleiding hervormen om de nieuwe, jonge bestuurders beter klaar te stomen als ze alleen de weg op gaan.
Zopas werden de krijtlijnen bekendgemaakt van dat nieuwe traject van de rijopleiding, en daaruit blijkt dat het behalen van een rijbewijs waarschijnlijk langer zal duren, moeilijker en ook duurder zal worden. De voorstellen moeten nog voorgelegd worden aan de Commissie Mobiliteit alvorens ze in voege gaan.
De hoofdpunten van de hervorming van de rijopleiding:
1. Theoretisch examen actualiseren
De minister wil het theoretisch examen aanpassen aan de huidige realiteit, omdat een aantal situaties intussen achterhaald zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
2. Langer rijden met een L
De periode dat je met een L moet rijden gaat van de huidige 3 naar 5 maanden, vooraleer je het praktische examen kan afleggen. Volgens verkeersexperts daalt hiermee het risico op een ongeval aanzienlijk.
3. Sneller na 30 uur rijschool
Wie het wil en kan betalen, kan nog steeds sneller zijn praktische rijexamen afleggen na een intensieve opleiding van 30 uur met een rijschool. Deze optie bestond reeds in Brussel en Wallonië.
4. Verplichte vorming voor begeleider
De minister wil de verplichte vorming voor begeleiders, die door de Raad van State werd geschorst, nu toch weer invoeren, maar dan in een digitale vorm.
5. Verplicht gebruik gps
Er komt ook een verplichting om steeds met een gps te leren rijden. Nu heb je nog de keuze. Maar aangezien tegenwoordig bijna iedereen een gps in de wagen heeft, is dit een logische evolutie volgens de minister.
6. Altijd moeilijk manoeuvre
Er zal steeds één makkelijk en één moeilijk manoeuvre moeten worden uitgevoerd op het examen. Nu gebeurt dat door loting, zodat je kans hebt op twee moeilijke of twee makkelijke manoeuvres.
7. Risicoperceptietest in oefenperiode
Nu moet je risicoperceptietest, die de inschatting voor gevaren en risico’s op de weg evalueert, bij het praktijkexamen afleggen. Voortaan zal dat in het midden van de oefenperiode gebeuren om de kandidaat-bestuurder nog te kunnen corrigeren.
8. Fraude aanpakken
Een nieuw digitaal platform waarbij de opleidingscentra zich verplicht moeten aansluiten, moet fraude tegengaan om de 20 uur verplichte rijles niet meer te kunnen ontlopen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be