Bij aanvang van de rechtszaak aangespannen door 470.000 Duitse eigenaars van Volkswagens, Seats, Skoda’s en Audi’s die een collectieve schadevergoeding eisen, heeft rechter Michael Cousin de motieven en de feitelijke schade van deze schuldeisers in twijfel getrokken. Als het voertuig normaal blijft functioneren, is er voor hem geen reden om een compensatie te genieten: “Het is onlogisch dat deze bestuurders het recht zouden hebben om gratis te rijden”, aldus de man, alvorens te specificeren dat dit slechts een inleidende verklaring was en dat “zijn standpunt tijdens de zaak kan veranderen.”
Het standpunt van de klagers dan? Zij zijn van mening dat hun “niet-conforme auto” het risico loopt om door de overheid te worden verbannen, met financiële schade als gevolg. Dit laatste is echter (nog) niet het geval is, wat het voor de rechter gemakkelijk maakt om het argument dat ze aanhalen van tafel te vegen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be