D’Ieteren heeft met de merken VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti bijna een kwart van de markt voor nieuwe auto’s in handen in ons land en is daarmee een van de grootste spelers op de Belgische automarkt. Volgens De Tijd gaat het bedrijf zich nu ook volop op de markt van fietsen storten, die de jongste jaren stevig boomde en nog veel groeipotentieel heeft.
Deze nieuwe activiteit loopt – toevallig of niet – samen met de sluiting van enkele garages en de afbouw van de activiteiten op de hoofdzetel van D’Ieteren in Elsene. Daar zal de nieuwe afdeling ‘D’Ieteren Bike’ trouwens in het voorjaar van 2022 zijn eerste fietsenwinkel openen in het leegstaande deel van de voormalige autoshowroom. Snel daarna zal er ook een verkooppunt in Antwerpen opengaan. Het doel is binnen de vijf jaar een netwerk van eigen fietswinkels in heel België uit te bouwen.
Inspelen op de opmars van e-bikes
D’Ieteren liet onlangs een onderzoek uitvoeren over hoe de mobiliteit er na Corona zal uitzien. En daaruit blijkt dat vooral de fiets sterk aan belang zal winnen, met in de eerste plaats de e-bike als alternatief voor de auto op korte afstanden in en rond de stad.
Zo zouden tegen 2030 minstens 15% van de verplaatsingen met de fiets gebeuren en zal de fietsverkoop stijgen van 522.000 exemplaren in 2019 naar bijna 700.000 in 2030, met minstens twee derde van de nieuwe fietsen met een ondersteunende elektromotor.
Advertentie – lees hieronder verder
Aan het hoofd van D’Ieteren Bike komt Karl Lechat te staan, die voorheen het automerk Skoda onder zijn vleugels had bij de D’Ieteren Groep. Het concern zet hiermee zijn diversificatie verder en wil duidelijk minder afhangen van de autosector die nog moeilijke tijden te wachten staat. De voorbije jaren werden via de start-up incubator Lab Box ook verscheidene kleine mobiliteitsbedrijven opgestart, zoals het autodeelbedrijf Poppy en de mobiliteitsapp Skipr.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be