Vele steden hebben een bloeiend commercieel centrum dat vele bezoekers aantrekt die voor een flinke omzet zorgen. Dat betekent ook dat de handelszaken daar dagelijks bevoorraad moeten worden, met heel wat vrachtverkeer tot gevolg. Dit is echter een noodzakelijk kwaad om de consument op zijn wenken te bedienen, want de winkelrekken raken natuurlijk niet vanzelf gevuld.
Toch wordt dit voor de distributiesector een steeds moeilijkere opdracht. Vaak is de toegang voor leveringen met vrachtwagens in de stadscentra beperkt tot de vroege of late uren van de dag, en bovendien moeten ook de vrachtwagens voldoen aan de strengere regels van de lage-emissiezones die in steeds meer steden opduiken.
Emissievrij stadscentrum
Nu is dat verhaal nog niet ten einde, want in ons land en verschillende andere Europese landen bestaan er plannen om de stadscentra volledig emissievrij te maken voor alle verkeer. Dus niet enkel voor het doorgaand verkeer of de bewoners, maar ook voor de leveranciers van de handelszaken.
Leveren mag natuurlijk nog altijd, maar dan enkel met een voertuig dat geen schadelijke uitstoot veroorzaakt. In de praktijk betekent dat dus met een elektrische bestelwagen of vrachtwagen die zijn stroom haalt uit een batterij of een brandstofcel op waterstof.
Advertentie – lees hieronder verder
Technisch is dat best haalbaar, want ook het aanbod elektrische bestelwagens neemt snel toe. De grotere en zwaardere vrachtwagens zullen eerder hun toevlucht nemen tot een aandrijving op waterstof, maar ook daarvoor zijn al oplossingen op de markt beschikbaar.
Deadline nadert
Wat is dan het probleem? Wel, bij ons is er nog geen datum vooropgesteld om de stadscentra volledig emissievrij te maken, maar in andere landen komt die deadline snel dichterbij en vreest men dat de transitie te snel moet verlopen en/of te laat is ingezet en vooral veel geld zal kosten.
Als we bij onze noorderburen kijken, zien we dat onder andere Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg en Groningen vanaf 2025 een lage-emissiezone willen invoeren voor lokaal goederenvervoer.
Voorstanders benadrukken dat het weren van vervuilend vervoer in de distributie een belangrijke factor is in de uitvoering van het Klimaatakkoord. Maar tegelijk vreest de commerciële en distributiesector dan weer dat het allemaal niet zo van een leien dakje zal lopen, omdat de voorwaarden en de startdata voor die emissievrije zones nog niet bekend zijn. Dat maakt het moeilijk voor de bedrijven om hun vloot tijdig om te schakelen op elektriciteit of waterstof, waardoor de bevoorrading in het gedrang kan komen, omdat sommige leveranciers niet meer in de stadscentra mogen of willen komen met hun niet-conforme en vervuilende voertuigen.
Dreigt ook hier een Brexit-scenario met bevoorradingsproblemen en lege winkelrekken, maar dan door de nieuwe klimaateisen? Die kans is reëel…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be