De rekening is vlug gemaakt: op goed een jaar tijd is de brandstofprijs aan de pomp verdubbeld en dat betekent dat een groot deel van de variabele autokosten eveneens tweemaal zo hoog zijn.
Wie zijn brandstof uit eigen zak moet betalen, ziet het waarschijnlijk met lede ogen aan. Bij elk bezoek aan de pomp tank je voor hetzelfde bedrag week na week minder brandstof… Heel wat mensen proberen daarom ook hun verplaatsingen met de auto te rationaliseren of te beperken. Behalve wie een salariswagen met een tankkaart ter beschikking heeft, want die kan zorgeloos blijven rondtuffen. Maar zal dat nog lang blijven duren, als de brandstofprijzen zo hoog blijven of nog verder stijgen?
Hogere TCO voor bedrijven?
Wie met een salariswagen rijdt betaalt daar privé belastingen op via het ‘Voordeel van Alle Aard’ (VAA). Dat is een vast bedrag voor de werknemer ongeacht hoeveel hij werkelijk tankt of verbruikt. Voor de werkgever telt echter het totale kostenplaatje van de auto, de zogenaamde ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) waarin de brandstofkosten nu door de hogere prijzen zwaarder doorwegen.
Het bedrijf zal dus meer moeten betalen voor zijn vloot bedrijfswagen en zal de kost dus misschien stilaan willen doorrekenen aan zijn werknemers. Bijvoorbeeld door het aantal kilometers of getankte bedrag per maand te beperken. Maar kan je baas het gebruik van je tankkaart wel op eigen houtje beperken?
Advertentie – lees hieronder verder
Geen eenzijdige aanpassingen
Het antwoord is neen. De salariswagen met tankkaart maakt deel uit van je loonpakket en de werkgever kan die overeenkomst niet zomaar en plots eenzijdig wijzigen. Tenzij er een al beperkt aantal privékilometers en een beperkt gebruik van de tankkaart (bv. alleen in België) is overeengekomen natuurlijk.
De mogelijkheid bestaat uiteraard wel dat de werkgevers in nieuwe contracten met werknemers die een bedrijfswagen krijgen zulke beperkingen zullen opnemen om onverwacht hoge transportgerelateerde kosten zoals we die vandaag kennen, meteen op te vangen.
Tegelijk dient genoteerd te worden dat de werkgevers en de leasingmaatschappijen die de auto’s leveren de voorbije twee jaar met de lockdown tijdens de coronacrisis ook profijt deden met de lagere brandstofkosten omwille van het telewerk waardoor het woon-werkverkeer voor vele werknemers gedurende een lange periode wegviel en er dus veel minder werd gereden met de salariswagens.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be