1. Houd een soepele rijstijl aan
Probeer een gelijkmatig tempo aan te houden, zodat je zo weinig mogelijk moet remmen en opnieuw versnellen. Anticipeer daarom zoveel mogelijk op verkeerssituaties, zodat je je auto kan laten uitbollen en je niet plots moet remmen. Of opnieuw fors moet optrekken.
Dat is de meest efficiënte én zuinigste rijstijl. Bovendien is het ook comfortabeler voor de passagiers. Een al dan niet adaptieve cruise control kan daarbij een handige hulp zijn.
2. Regenereer al rijdend
Elektrische wagens zijn uitgerust met een B-stand (Brake-stand). Als je die gebruikt, activeer je een grotere remwerking bij het liften van het gaspedaal die zo een groter regeneratievermogen oplevert, waardoor je dus zelf gratis elektriciteit opwekt. Dit werkt heel goed in de periferie waar de winst op vlak van verbruik aanzienlijk kan zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Sommige elektrische auto’s bezitten ook een zogenaamde ‘one-pedal-drive’ functie met een zeer groot vertragingseffect bij het opliften zodat je bijna nooit op het rempedaal moet drukken.
3. Matig je snelheid
Bij hogere snelheid neemt de luchtweerstand die door de auto overwonnen moet worden enorm toe en dat kost uiteraard veel energie. Matig daarom zoveel mogelijk je tempo op de autosnelweg.
Gewoon de snelheidslimiet van 120 km/u respecteren, kan al een groot verschil uitmaken. En als het druk is op de baan, laat je het tempo nog wat verder zakken door de verkeersstroom mee te volgen. Je zal merken dat een rit tegen bijvoorbeeld 100 km/u je heel wat extra kilometers rijbereik zal opleveren.
4. Ramen toe en geen dakkoffer
Constructeurs doen er heel wat aan om een gunstige stroomlijn voor hun voertuigen te bekomen, die vooral rendeert bij snelheden boven de 100 km/u. Vermijd daarom te rijden met geopende ramen, die wervelingen veroorzaken die voor extra luchtweerstand en dus een hoger verbruik (= een kleinere autonomie) zorgen.
Hetzelfde geldt voor de dakkoffer: verwijder die onmiddellijk na je vakantietrip als je ze niet meer gebruikt.
5. Beperk verwarming of koeling
Uiteraard moet de temperatuur aan boord aangenaam zijn. Maar noteer dat de airco of de verwarming grote energieverslinders zijn. Daarom is een zetelverwarming efficiënter omdat ze het lichaam direct opwarmt.
Kies verder voor een lage ventilatiestand van de airco en geen zeer hoge temperatuur in de winter of een zeer lage temperatuur in de zomer. Indien mogelijk de auto in een garage of een carport stallen zal ook minder energie vergen om de gewenste interieurtemperatuur te bekomen, en dus een grotere actieradius opleveren.
6. Vermijd overbodige kilo’s
Probeer je bagage zoveel mogelijk te beperken als je op reis gaat en laat geen zware spullen (boormachine, bak drank, …) achter in de auto die je niet meteen nodig hebt. Elke kilogram die je moet meesleuren kost immers energie en dus rijbereik.
7. Vermijd een koude batterij
Een accu functioneert het best tussen ongeveer 15 en 25°C. Bij lagere temperaturen zal de beschikbare capaciteit aanzienlijk afnemen en zal je dus minder ver op één batterijlading kunnen rijden: tel 30 tot 50% minder actieradius (!).
Idealiter parkeer je je EV in de winter ergens beschut, bij voorkeur in een garage waar je de batterij ook kan opladen, zodat die op de ideale bedrijfstemperatuur gehouden kan worden. Veel wagens hebben ook een voorverwarmingssysteem om te vermijden dat de batterijen te veel afkoelen.
8. Zet de banden op de juiste spanning
Autobanden met te weinig druk, zorgen niet alleen voor meer verbruik, maar slijten ook sneller en kunnen een gevaar voor de rijveiligheid betekenen. Controleer daarom regelmatig de bandenspanning. Ook dat levert meer kilometers elektrisch rijplezier op!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be