De elektrificatie wordt vooral ingezet in de hogere segmenten met wagens die intussen een voortreffelijk rijbereik met indrukwekkende prestaties én een aanzienlijk prijskaartje combineren. Hiermee lijkt autorijden in de nabije toekomst een elitaire zaak te worden voor de welgestelde klasse. Eens te meer omdat vele constructeurs het basisaanbod in hun gamma schrappen. Denk maar aan de Citroën C1 en de Peugeot 108, maar ook de Audi A1 en de Mercedes A- en B-klasse.
De voornaamste reden is een rationalisatie van de productie, omdat deze goedkopere kleinere modellen te weinig winst genereren en met de nieuwe Euro 7 emissienormen te grote investeringen vereisen voor wat ze nog opbrengen. Op termijn lijkt het er dus op dat de zogenaamde budgetauto volledig uit het autolandschap zal verdwijnen. Zeker bij de premium merken. Voor de gewone man zal rijden in een Audi, Mercedes of BMW er dus wellicht niet meer inzetten.
BMW-baas blijft erin geloven
Of misschien toch wel, want BMW CEO Oliver Zipse nuanceerde het standpunt van de Duitse autogroep in een interview met Autonews. “BMW wil een voortrekkersrol in de elektrificatie spelen in de hogere segmenten met premium modellen. Maar tegelijk gaan we nog steeds kleinere modellen blijven aanbieden, want in de lagere segmenten ligt in de toekomst nog een belangrijke markt die we zeker niet mogen verwaarlozen”, verklaarde hij.
Hieruit valt af te leiden de BMW 1 en 2 Reeks nog een tijdje zullen blijven bestaan als instapmodellen in het gamma van het Duitse automerk, en dat er nog heel veel mensen van het typische rijplezier zullen kunnen blijven genieten. De 1 krijgt trouwens weldra een facelift. Onlangs werd de nieuwe X1 gelanceerd, die een elektrische versie iX1 krijgt. En ook de 2 Reeks verwelkomde recent een nieuwe Active Tourer en Coupé.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be