Een essentieel element in een elektrische auto is de batterij, die niet alleen het rijbereik en de oplaadcapaciteit van het voertuig bepaalt, maar ook de kostprijs ervan. Het gaat nu eenmaal om het duurste onderdeel van een EV.
Op dat vlak is er nog flink wat winst te boeken die de doorbraak van de elektrische auto zeker zou kunnen bespoedigen. De onderzoekscentra van zowat alle automerken werken dan ook intensief aan oplossingen die de accu’s van de EV’s performanter én goedkoper kunnen maken.
Ook betrouwbaarder en veiliger
Volgens Automotive News staat BMW voor een grote doorbraak in de productie van zijn accu’s. De Duitse constructeur zou rond zijn met de ontwikkeling van cilindrische accucellen die enkele belangrijke voordelen bieden tegenover de prismatische cellen die nu meestal gebruikt worden in de accupakketten van elektrische auto’s.
Dankzij de minder arbeidsintensieve productie zijn cilindrische accucellen zo’n 30% goedkoper. Daarnaast zijn ze ook betrouwbaarder en veiliger, omdat de kans op kortsluiting geringer is en de warmte makkelijker af te voeren valt. Het belangrijkste nadeel is dat dan weer dat ze minder capaciteit bieden voor hun omvang vergeleken met prismatische cellen. Daar ligt dus nog een belangrijke uitdaging voor de verdere ontwikkeling van dit type batterijcellen.
Advertentie – lees hieronder verder
Een primeur heeft BMW echter niet helemaal met deze cilindrische accucellen, want bijvoorbeeld ook Tesla maakt al gebruik van deze technologie die heel wat toekomstpotentieel biedt. In het gamma van het Duitse merk zouden de cilindrische accucellen hun opwachting maken in de ‘Neue Klasse’ die tegen 2025 is aangekondigd en een nieuwe generatie elektrische BMW’s inluidt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be