Automarkt

Elektrische auto’s: wat zijn de valkuilen voor Chinese merken op de Europese markt?

Ondanks hun exponentiële groei hebben de Chinese autoconstructeurs het pleit nog niet gewonnen. In Europa zullen ze bijvoorbeeld te maken krijgen met kostenproblemen en ze zullen de consument moeten overtuigen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 24 aug. 2023 | Leestijd: 4 min

Er heerst een wijdverbreide misvatting dat Chinese merken hun slag al hebben thuisgehaald en dat de rol van de westerse constructeurs is uitgespeeld. Dat klopt gewoonweg niet. Het is wel juist dat de invloed van de Chinezen op zorgwekkend snel toeneemt, maar het pleit is nog niet gewonnen en de Chinese spelers zullen hun inspanningen danig moeten opvoeren op de Europese markt. Dat is nog steeds de belangrijkste markt ter wereld, vooral op vlak van  elektrificatie.

Volgens Automotive News, dat consultant Inovev citeert, zal 8% van de nieuwe elektrische voertuigen die in Europa worden verkocht van Chinese makelij zijn, in 2021 was dat nog maar 4%. Volgens Allianz zullen tussen nu en 2025 liefst  11 nieuwe Chinese elektrische volumemodellen in Europa worden gelanceerd. Het gaat inmiddels om een continue toestroom die sommige belangrijke westerse autobonzen doet panikeren. Een van hen is Carlos Tavares, die niet aarzelde om de komst van de Chinezen als een invasie te zien.

Advertentie – lees hieronder verder

Strategie bepalen

Het zal niemand zijn ontgaan dat Westerse constructeurs op dit ogenblik alles uit de kast halen om hun achterstand op vlak van elektrische auto’s in te halen. De Chinezen zijn zich hier terdege van bewust en zullen slim moeten zijn om de valkuilen te vermijden. Vorige week in Beijing waarschuwde Chen Shihua, adjunct-directeur-generaal van de China Association of Automobile Manufacturers, haar leden om voorzichtig te zijn en zich niet te laten meeslepen in hun expansieplannen. “Het is niet gemakkelijk voor onze autofabrikanten om wereldwijd te gaan werken. We moeten de risico’s onder ogen zien. Bedrijven kunnen zich misrekenen in hun expansie wanneer ze geen welomlijnd doel voor ogen hebben”, waarschuwt Chen Shihua.

BYD-dealer

De risico’s voor Chinese fabrikanten zijn ook nauw verbonden met de extra kosten. Hoewel de gemiddelde prijs van een Chinese elektrische auto aanzienlijk lager ligt dan die van een westers model (gemiddeld 32.000 euro in de eerste helft van 2022 tegenover ongeveer 56.000 euro in Europa, volgens JATO Dynamics), zullen de Chinezen hun auto’s niet zo goedkoop kunnen verkopen als verwacht, voornamelijk omwille van logistieke kosten, belastingen, invoerrechten en het voldoen aan Europese homologatienormen. Al die kosten komen bovenop de rekening, wat de Chinese producten minder concurrentieel maakt vergeleken met hun thuismarkt.

Europese consument is de andere uitdaging

Het zal ook niet volstaan om enkel Chinese auto’s op Europese bodem te lanceren. Globalisering is een stuk complexer dan het lijkt. Aziatische fabrikanten zoals Toyota en Hyundai-Kia hebben dat al een tijdje onder de knie want ze zijn aan de basis auto’s gaan ontwikkelen op maat van de Europese consument. De Chinezen zullen wellicht hetzelfde moeten doen. In dit geval gaat het vooral over de batterijen van elektrische auto’s, want Europeanen willen vooral een auto die een groot rijbereik biedt. GAC, de op twee na grootste verkoper van elektrische auto’s in China, heeft om die reden een designbureau in Milaan geopend.

Er is ook nog veel werk aan de winkel op vlak van consumentenvertrouwen. Sommige merken hebben al wat naambekendheid zoals MG, maar andere spelers (Nio, Xpeng, enz.) zullen hard moeten werken om de Europeaan te overtuigen en over de streep te trekken. Er is nog veel werk want volgens een YouGov-onderzoek, dat in 2022 in Duitsland werd uitgevoerd, had slechts 14% van de consumenten al van het merk BYD – ‘s werelds op een na grootste fabrikant van elektrische auto’s –  gehoord. 10% van de ondervraagden kende Lynk & CO (Geely) en slechts 8% wist wat XPeng was.

Xpeng Motors

Communicatie, reclame en meer contact met de consument zullen de volgende maanden ongetwijfeld centraal staan in de strategie van de Chinese constructeurs. Volgens Automotive News Europe zei het merk Aiways onlangs dat het had besloten niet te communiceren over de Chinese afkomst omdat het bang was dat consumenten terughoudend zouden zijn om producten te kopen die in China zijn gemaakt. Het nieuwe premiummerk Zeekr gooit het over de boeg van proefritten en showrooms om nieuwe klanten te overtuigen. Er is dus nog een lange weg te gaan vooraleer Chinese merken hun stempel zullen kunnen drukken op de Europese markt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon