Europa heeft de douanerechten op de invoer van Chinese elektrische auto’s geactiveerd. Volgens sommigen is deze maatregel een ernstige vergissing en zal het de sluiting van autofabrieken in Europa versnellen. Hierdoor zouden tienduizenden banen op de tocht staan.
Economie
Het grootste politieke fractie in het Europees Parlement, de Europese Volkspartij (EVP), roept op tot een herziening van het verbod op verbrandingsmotoren, dat gepland is voor 2035. Met de Europese auto-industrie in moeilijkheden door de Chinese concurrentie, bekritiseert de EVP het falen van de elektrificatie.
Het is geen geheim dat elektrische auto’s moeilijk van de grond komen. Ze zijn vaak te duur en missen voor velen emotie. Maar wat als Renaults plan om iconische modellen zoals de R4, R5 en Twingo nieuw leven in te blazen precies de boost is die de elektrische auto nodig heeft om harten te veroveren?
Stellantis heeft officieel het vertrek aangekondigd van zijn CEO, Carlos Tavares. Dat gebeurt nog niet onmiddellijk, maar tegen begin 2026. De sterke man van de groep heeft het vertrouwen gekregen van de raad van bestuur. Maar na zijn pensioenleeftijd hoeft hij niet meer verder te doen, hoewel hij dat zelf wel had gehoopt.
Deze cijfers werpen een ander licht op de toestand van de Europese autosector, die een stuk veerkrachtiger lijkt dan ze zelf vaak beweert.
Er is onrust binnen de Stellantisgroep, met dalende verkoopcijfers in zowel Europa (inclusief België) als de Verenigde Staten. Geruchten over de mogelijke verkoop van onrendabele merken doen al de ronde. Hoewel CEO Carlos Tavares dit tot nu toe heeft ontkend, gaf hij recent toe dat hij aanbiedingen heeft ontvangen voor Citroën, Peugeot en DS – en het zijn niet van de minste.
Het is geen geheim dat de Europese auto-industrie een grote crisis doormaakt. En tot nu toe zijn de autoriteiten niet erg behulpzaam geweest, in tegenstelling tot China of de Verenigde Staten. Maar dat staat op het punt te veranderen: de Europese Commissie werkt naar verluidt aan een reddingsplan voor de industrie, die 14 miljoen mensen tewerkstelt.
De Europese Unie heeft besloten om nieuwe heffingen in te voeren op geïmporteerde Chinese elektrische auto’s, met als doel de fabrikanten van eigen bodem te beschermen. Toch lijkt deze maatregel weinig effect te gaan hebben, aangezien Chinese autofabrikanten al volop bezig zijn manieren te vinden om de heffingen te omzeilen.
Brussel heeft uiteindelijk de extra douanerechten goedgekeurd op elektrische voertuigen uit China, met tarieven die kunnen oplopen tot 45%. Hoewel de maatregel brede steun geniet binnen Europa, roept hij zorgen op over mogelijke handelsspanningen met Peking.
De auto-industrie bevindt zich midden in een perfecte storm. En om de tegenvallende verkoopcijfers en stijgende kosten, zoals boetes, aan te pakken wordt ondertussen verder gekeken dan de bekende remedies. Volgens een Italiaanse krant overweegt Stellantis een samenwerking met Renault, én een verrassende derde partij.
BMW, al enkele jaren marktleider in België, gaat vanaf 2026 zijn auto’s rechtstreeks verkopen, zonder de verdeler als tussenpartij. Sinds deze week doet het dat al met dochtermerk Mini.
Sinds mensenheugenis wordt Mercedes geassocieerd met taxi’s, en vice versa. Maar dat is binnenkort verleden tijd, want voor de Duitse autobouwer hoeft het niet meer.
Aan toertochten voor supercars is er geen gebrek, maar de Gumball 3000 Rally neemt toch een speciale plek in. En dat is niet alleen vanwege het spectaculaire wagenpark, of de beroemdheden achter het stuur. Een van de deelnemers heeft onthuld hoeveel je moet ophoesten om te mogen meerijden in dit ‘verzetje’ voor autoliefhebbers met een dikke portefeuille.
Volvo en 49 andere bedrijven vragen samen aan de Europese Unie om haar verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 niet terug te draaien. Ze vinden elektrificatie essentieel om de klimaatdoelstellingen te halen. Er is volgens hen een duidelijke richting nodig om versnipperde inspanningen en investeringen te voorkomen.
De Europese auto-industrie beleeft een ongekende turbulente tijd, veroorzaakt door de razendsnelle marktomslag en enkele strategische misstappen. De situatie verslechtert verder, met mogelijk een derde van de fabrieken op de rand van sluiting. Dit brengt een sociaal risico met zich mee, waarbij tienduizenden banen op de tocht staan.