Het Best Global Brands Report van Interbrand geeft telkens aan welke internationaal actieve bedrijven het best presteren. Om in deze lijst opgenomen te worden, worden tal van eisen gesteld. Zo moet het bedrijf of merk onder andere aanwezig zijn op drie grote continenten, alsook in opkomende markten en moet het minstens 30% van zijn omzet in het buitenland realiseren. Voor de ranking wordt vooral gekeken naar de financiële prestaties van het merk en de impact die het heeft op de verschillende markten.
Sterke prestatie in moeilijke context
Het is dan ook geen verrassing dat de toonaangevende technologie- en distributiebedrijven aan de top prijken, met Apple op kop gevolgd door Microsoft, Amazon en Google. Daarom is het bijzonder knap dat Toyota in de huidige context toch een zesde plaats wist te bemachtigen. De autogroep met als bekendste merken Toyota en Lexus was vorig jaar trouwens de grootste autoconstructeur ter wereld met een productie van meer dan 10 miljoen wagens, die tot in zowat alle uithoeken van de planeet verdeeld worden.
Mercedes is het eerste Europese merk in de top 10 en verder staan nog 14 automerken in de top 100 van Interbrand. Andere sterke prestaties zijn de 12de plaats van Tesla, op de voet gevolgd door BMW dat 13de eindigde. Verder in de ranking vinden we Honda (26), Hyundai (35), Audi (46), Volkswagen (48), Ford (50), Porsche (53), Nissan (61), Ferrari (75), Kia (87), Land Rover (98) en Mini (99).
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be