Ford begraaft ook Focus

Ook Ford zet de elektrificatie in. En dat betekent dat weldra enkele klassiekers uit het gamma verdwijnen. Na de Fiesta in 2023, wordt ook de Focus in 2025 ten grave gedragen. Betekent dit het einde van de betaalbare middenklassewagens op onze markt?

Gepubliceerd op 21 december 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Net zoals alle automerken is ook Ford zijn gamma grondig aan het herschikken met het oog op de overgang naar elektrische wagens die vanaf 2035 verplicht zijn in de Europese Unie. Dit betekent dat er tal van nieuwe elektrische modellen in de pijplijn zitten en dat er ook enkele vertrouwde modellen uit het aanbod geschrapt zullen worden. Bij Ford is dat het geval met de Fiesta die in 1976 op de markt kwam en in 2023 uit de catalogus verdwijnt, twee jaar later gevolgd door de iconische Focus, die in 1998 werd gelanceerd en jarenlang het kernmodel in het gamma was.

Nieuwe technologie

Hoe is dit kunnen gebeuren? Wel de elektrische transitie heeft geleid tot nieuwe modellen met andere specificaties en nieuwe technologie die op een specifiek platform worden gebouwd. Dit in tegenstelling tot de eerste generatie elektrische wagens die gewoon een variant waren van de bestaande modellen met een verbrandingsmotor. Aangezien de Fiesta en de Focus tot die ‘klassieke modellen’ behoren stond hun einde dus in de sterren geschreven.

Althans in Europa, want in tal van andere contreien zal de Focus nog steeds van de band blijven rollen, omdat men daar minder vaart zet achter de overgang naar de elektrische auto en nog geruime tijd modellen met verbrandingsmotoren zal blijven aanbieden.

Advertentie – lees hieronder verder

Einde betaalbare middenklassers?

Die exit van de Fiesta en de Focus heeft ook te maken met de tanende populariteit van de klassieke berlines en hatchbacks op de Europese markt ten voordele van crossovers en SUV’s. Dat zie je ook bij Ford waar vooral de Puma (die op de Fiesta is gebaseerd) wel als warme broodjes de deur van de dealers uitgaat, terwijl ook de Ecosport en de Kuga aan populariteit winnen.

Wel moet de consument daarvoor iets dieper in zijn portemonnee tasten. Want terwijl een Fiesta voor een goede 21.000 euro van eigenaar verandert, moet je voor een Puma toch al gauw 3.000 euro meer ophoesten. Noteer daarbij dat Ford eerder al zijn traditioneel instapmodel Ka schrapte, die lange tijd voor minder dan 10.000 euro stond geprijsd, en het is duidelijk dat de ‘budgetwagen’ stilaan van de markt verdwijnt. En dat zal betekenen dat ook steeds minder mensen zich nog een nieuwe wagen zullen kunnen veroorloven…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ford voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.