Als er een crisis is, dan voelen ze die bij BMW niet echt… Sinds januari staat de Duitse premiumconstructeur aan de top van de Belgische markt voor nieuwe auto’s. Nochtans lijdt die markt sterk, want de inschrijvingen van nieuwe auto’s daalden vorige maand met 25% ten opzichte van de cijfers van augustus 2020.
Gebrek aan chips…
In de eerste 8 maanden van 2021 waren er 287.013 inschrijvingen van nieuwe auto’s, een daling van 3,5% ten opzichte van het jaar 2020 dat al sterk werd beïnvloed door de lockdown opgelegd door de COVID-19-pandemie. De daling van de verkoop is vooral te wijten aan een tekort aan halfgeleiders, dat de productie van nieuwe auto’s over de hele wereld ernstig vertraagt. Dit gebrek aan chips treft niet alleen de markt voor personenauto’s, maar ook de markt voor bedrijfsvoertuigen (licht en zwaar), evenals het motor- en scootersegment.
Het Belgische verkooppodium
In de ranglijst per merk sinds het begin van het jaar heeft BMW de leiding op de Belgische markt van nieuwe wagens, gevolgd door Volkswagen en Peugeot. Daarna volgen nog twee andere luxemerken: Audi en Mercedes, die zich klasseren voor populaire merken als Renault, Citroën of Opel.
Advertentie – lees hieronder verder
Opmars van hybride en elektrische auto’s
Onder de trends op de Belgische automarkt merken we dat de “geëlektrificeerde” voertuigen erop vooruitgaan. Tussen de eerste helft van 2020 en 2021 steeg het marktaandeel van plug-in hybride voertuigen (met een oplaadbare batterij aan een stopcontact) van 7,3% naar 11,2%. De groei van zuiver elektrische voertuigen was minder sterk: ze gingen van een marktaandeel van 3,5% naar 3,9%. Nu is in België één op de vijf nieuwe auto’s “geëlektrificeerd” (zelfladende hybride, plug-in hybride of puur elektrische auto). Een historisch niveau in ons land. Maar nog steeds staat de goede oude benzinemotor aan de top van de verkoop (53,9%). Dieselmodellen daarentegen dalen snel (25,6% van de markt van nieuwe voertuigen).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be