Terwijl de auto-industrie bijna volledig focust op batterij-aangedreven elektrische voertuigen, zijn er nog tal van andere oplossingen die zeker in de overgangsfase naar volledig emissieloos rijden valabele en haalbare alternatieven kunnen vormen. Dat is ook de mening van enkele Japanse constructeurs die eveneens heil zien in het gebruik van CO2-neutrale synthetische brandstoffen en waterstof als alternatief voor elektromotoren.
Het gaat om de automerken Toyota, Subaru en Mazda en de motorfietsmerken Yamaha en Kawasaki die de volgende jaren verschillende gezamenlijke projecten zullen uitwerken om deze doelstellingen te realiseren. Deze constructeurs willen de klanten hiermee een ruimere keuze bieden, maar ze zullen tegelijk ook hybride en elektrische aandrijvingen blijven ontwikkelen.
Testen op de racebaan
De hierboven aangehaalde merken zullen in het kader van dit project motoren op waterstof voor twee- en vierwielers ontwikkelen en deelnemen aan races waarbij gebruik gemaakt wordt van waterstofkrachtbronnen en koolstofneutrale brandstoffen. Zo gaan Subaru en Toyota racen met een aangepaste BRZ/GR86 die op deze synthetische brandstoffen loopt en zal er ook een Mazda 1.5 l Skyactiv-D op biodiesel op de circuits verschijnen.
Hiermee is duidelijk dat de Japanners er een breder perspectief buiten de zuiver elektrische aandrijving op na houden dan in Europa het geval is, waar de verbrandingsmotoren in 2035 in de ban gaan zoals het er nu naar uitziet. Wellicht zullen er in de omschakelingsperiode van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijvingen overgangsoplossingen nodig zijn, omdat deze transitie gewoon heel veel tijd in beslag zal nemen.
Advertentie – lees hieronder verder
Tesla-baas Elon Musk wees er in deze context onlangs nog op dat de wereldwijde transitie naar elektrisch rijden gemakkelijk 30 tot 40 jaar in beslag zal nemen en dat hij daarom op korte termijn nog een toekomst weggelegd ziet voor de klassieke verbrandingsmotoren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be