De klimaatcrisis moet ernstig genomen worden en Europa heeft zich voorgenomen om daarin een voortrekkersrol te gaan spelen. Door op allerlei vlak strengere uitstootnormen op te leggen en de elektrificatie van het vervoer versneld in te zetten. Dat betekent dat er na 2035 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren in de Europese Unie verkocht mogen worden, nog enkel elektrische wagens op batterijen of een brandstofcel op waterstof.
Nu is dat de situatie in Europa, want wereldwijd houden vele regio’s en landen er een totaal andere timing op na met een veel geleidelijkere overgang die over een veel langere tijdsperiode loopt. Dat betekent ook dat er elders nog steeds jarenlang voertuigen met verbrandingsmotoren op benzine en diesel zullen worden aangeboden. En ja, uiteraard zal dit onze inspanningen op klimaatvlak deels tenietdoen.
Europees-Chinese samenwerking
Ook de Europese constructeurs, die vaak op wereldvlak opereren, spelen hierop in. Neen, vele Europese merken zullen weldra niet alleen elektrische auto’s produceren, maar ook blijven inzetten op modellen met verbrandingsmotoren om zich op de andere markten buiten Europa te kunnen handhaven.
Dat blijkt onder meer uit de nieuwe joint venture (50-50) tussen het Franse Renault en het Chinese Geely om binnen een nieuwe structuur verbrandingsmotoren en hybride aandrijftechnologieën te bouwen voor de eigen merken, maar ook voor andere constructeurs. Deze samenwerking zal een effect hebben op 19.000 werknemers, 17 fabrieken en drie onderzoeks- en ontwikkelingscentra die vanaf 2023 binnen de nieuwe structuur terechtkomen, lieten Renault en Geely in een mededeling weten. Volgens Reuters zou de hoofdzetel in London gevestigd worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Beheersing markt van verbrandingsmotoren
De nieuwe structuur zal al zeker aandrijvingen leveren aan Nissan en Mitsubishi, die al partners zijn binnen de bestaande Alliantie. Eens de activiteiten op volle capaciteit draaien zullen er jaarlijks zo’n 5 miljoen motoren en hybride aandrijvingen geproduceerd kunnen worden. Renault en Geely hebben samen al een joint venture in Zuid-Korea.
Geely is een Chinese autogigant, die eigenaar is van Volvo en ook een participatie van 9,7% in Daimler heeft. Met deze nieuwe deal met Renault wordt Geely wereldwijd een van de belangrijkste spelers op de markt van verbrandingsmotoren, in een tijd waarin de elektrificatie nochtans volop wordt ingezet. Betekent dit dat de Chinezen een slag om de arm houden om mogelijke problemen in de elektrische transitie vlot en opportunistisch te kunnen opvangen? Het ziet er zo naar uit.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be