Toyota is eigenlijk een pionier op vlak van elektrificatie met in de eerste plaats hybrides en modellen op waterstof, maar tegelijk heeft het Japanse merk de elektrische modellen met enkel batterijen lang verwaarloosd. Intussen is inderdaad de bZ4X gelanceerd en volgen weldra nog meer nieuwe modellen op batterijen om de opgelopen achterstand in te halen.
Volgens Reuters gaat Toyota daarvoor nu ook een samenwerking aan met de Chinese constructeur BYD, die een stevige reputatie geniet op vlak van elektrische wagens en de constructie van batterijen.
BYD staat namelijk ver in de ontwikkeling van de zogenaamde LFP blade battery. Dat is een batterijconcept dat voor een revolutie zou kunnen zorgen omdat het voor eenzelfde energiecapaciteit compactere cellen toelaat die bovendien dankzij de lamelvorm (of ‘blade’) steviger en veiliger zijn dan de klassieke cilindervormige exemplaren.
Deze LFP blade battery van BYD zou daarom perfect passen in het plan van Toyota om een ruime en betaalbare 100% elektrische middenklasseberline op de markt te brengen, als eerste fase in een wereldwijde doorbraak van het Japanse merk in dit marktsegment dat uiteraard heel veel potentieel biedt.
Advertentie – lees hieronder verder
Iets ruimer dan Corolla
Deze gloednieuwe EV zou qua omvang iets groter worden dan de huidige Corolla en minder dan 200.000 Chinese yuan kosten. Dat is onder de 30.000 dollars of net geen 27.000 euro, waardoor deze elektrische wagen bereikbaar zou worden voor een zeer breed publiek en mee voor de verdere doorbraak van elektrisch rijden zou kunnen zorgen.
De lancering op de Chinese markt zou al gepland zijn voor eind 2022. Of dit voertuig ontstaan uit het partnership tussen Toyota en BYD ook al meteen op de andere markten verkocht zal worden, is nog niet meteen duidelijk. Maar zeker is dat de Chinese automerken de elektrische toekomst zeer ernstig voorbereiden en ook bij ons steeds nadrukkelijker aanwezig zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be