De transitie naar elektrisch rijden is definitief ingezet. Het aantal elektrische modellen op de markt neemt exponentieel toe. En ook de maatregelen om elektrisch rijden te bevorderen worden steeds talrijker. Maar wat geeft dat in de realiteit voor ons wagenpark? Volgt de gebruiker die ommekeer of houdt hij nog steeds vast aan zijn oude gewoonten.
Uit een onderzoek dat autoanalist Matthias Schmidt uitvoerde in opdracht van de Financial Times blijkt dat er toch schot in de zaak begint te komen. Uit de verkoopcijfers op 18 Europese markten, inclusief het Verenigd Koninkrijk, in december 2021 bleek dat één op vijf van de verkochte auto’s een elektrisch model op batterijen was. Het gaat om meer dan 176.000 voertuigen. Daarmee bleven de EV’s voor het eerst de diesels voor, waarvan er in dezelfde periode nog geen 160.000 stuks werden verkocht. Dat betekent een marktaandeel van minder dan 19%.
Merken willen CO2-boetes vermijden
Schmidt haalt hiervoor verschillende oorzaken aan. Volgens de analist hebben de merken in de laatste maand van 2021 nog een tandje bijgestoken om meer elektrische voertuigen te verkopen om zo de CO2-boetes van Europa voor hun hele gamma te vermijden, nadat ze tijdens de coronaperiode omwille van de chiptekorten vooral brandstofverslindende SUV’s met een grotere winstmarges aan de man hadden gebracht.
Maar volgens Schmidt was de neergang van de dieselmotor trouwens al even ingezet met de onthulling van de Dieselgate in 2015. Dan was duidelijk geworden dat de dieselmotor in de huidige context geen toekomst meer had. Vooral Volkswagen ging noodgedwongen overstag en liet de diesel voor wat hij was en ging volop voor de lancering van zijn elektrisch ID-gamma.
Advertentie – lees hieronder verder
Volkswagen is intussen één van de vooraanstaande merken op de Europese markt van elektrische voertuigen, dat in 2021 309.000 elektrische wagens met een batterij wist om te zetten op een totaal productievolume van 3,5 miljoen wagens.
Nog strenger in 2025
De neerwaartse spiraal van de dieselmotor zal zich zeker doorzetten, want de omstandigheden luiden gewoon het einde van deze aandrijving in. Zo is de nieuwe Euro 7-emissienorm die in 2025 ingaat zeer streng, zodat klassieke verbrandingsmotoren zonder elektrische hulp (dus hybride) daarmee eigenlijk uitgefaseerd zijn.
Verder zullen in ons land vanaf 2026 nog enkel emissievrije bedrijfswagens 100% aftrekbaar zijn. Dit zal nog eens een grote shift naar elektrisch rijden inluiden, als aanloop naar die overgang voor de privérijders. Die wordt in Vlaanderen ingezet in 2029, wanneer er nog enkel volledig elektrische wagens verkocht mogen worden. Dat betekent dus niet alleen het finale einde voor de diesel, maar ook voor de benzinemotor in ons land en vanaf 2035 ook in Europa.
Voor wie het vergeten was: al deze maatregelen kaderen in het plan van de Europese Commissie om tegen 2050 de hele Europese Unie klimaatneutraal te maken. Noteer ook dat momenteel amper 1% van het Belgische wagenpark 100% elektrisch is en dat de grote omschakeling in de autowereld dus nog moet worden ingezet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be