Onderzoek: ecorijden kan honderden euro’s besparen

Is ecorijden echt nuttig of is het tijd- en energieverspilling? Volgens een enquête van Le Vif is ecorijden zeer nuttig, aangezien het tot 10 à 15% brandstof kan besparen en tegelijkertijd de levensduur van de auto-onderdelen kan verlengen. Dit kan dus honderden euro’s besparen.

Gepubliceerd op 15 juli 2024
Leestijd : 4 min

Partagez

De meeste Belgen kunnen hun auto niet missen in het dagelijks leven. Het probleem is dat dit vervoermiddel steeds duurder wordt. Niet alleen de prijzen van nieuwe auto’s stijgen, maar ook de brandstofkosten, verzekeringen, jaarlijkse belastingen, onderhouds- en reparatiekosten, en banden. En dat is waar voor dagelijks gebruik, maar ook voor vakantieritten met zwaarbeladen voertuigen en vaak files op de weg.

Daarom wordt al enkele jaren gesproken over ecorijden, waarbij de bestuurder zij rijgedrag aanpast en beter anticipeert op de weg om het brandstofverbruik en de algemene slijtage van het voertuig te verminderen. Veel organisaties bieden cursussen ecorijden aan, terwijl steeds meer auto’s hun bestuurders adviseren via connectiviteit en geavanceerde navigatiesystemen (die bijvoorbeeld de komst van een rotonde kunnen anticiperen).

Welk gedrag?

Maar is het mogelijk om de besparingen te kwantificeren? Het antwoord is niet eenvoudig, maar Le Vif heeft onderzoek gedaan. Een eerste vaststelling is dat het onmogelijk is om alle parameters te controleren die tot besparingen leiden. De bestuurder heeft bijvoorbeeld geen controle over het terrein, de weersomstandigheden of het verkeer. Toch zijn er manieren om verschillende aspecten te optimaliseren.

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens het CEREMA (Frans centrum voor studies en expertise over risico’s, milieu, mobiliteit en ruimtelijke ordening) geïnterviewd door Le Vif magazine, gaat ecorijden veel verder dan het rijgedrag aanpassen. Het principe is breder en omvat gedragingen, maar ook onderhoud en routeplanning. Over het algemeen staat het vast dat de inspanningen van de bestuurder om zijn rijgedrag aan te passen wanneer hij bergopwaarts, bergafwaarts of in de stad (bijvoorbeeld opeenvolging van verkeerslichten) rijdt, gunstig zijn voor het brandstofverbruik en dus ook voor het milieu. Hoewel het laatste minder te maken heeft met het brandstofverbruik dan met het onderhoud van het voertuig. Wat de uitstoot van fijne deeltjes betreft, zijn regelmatige olieverversingen, remblokken, banden en het uitlaatsysteem de belangrijkste factoren.

Welke besparingen?

Maar hoeveel kan je verwachten te besparen door ecorijden? Volgens allerlei getuigenissen op internet tot 40 of 50% van het brandstofverbruik. Dit is natuurlijk overdreven optimistisch, want dit kan alleen worden bereikt op korte ritten met een volledige hybride auto. Maar het komt niet uit de lucht vallen. Op basis van de resultaten van het Europese ecoDriver-project kunnen de besparingen van ecorijden worden geschat op 5 à 10%, afhankelijk van het type rit (stedelijk, snelweg, enz.) voor een gemiddelde bestuurder. En dit kan oplopen tot 15% voor een meer sportieve bestuurder. Omgekeerd zal het niet volgen van ecorijden-richtlijnen leiden tot een overmatig verbruik van ongeveer 20%. Conclusie: een jaar lang ecorijden kan je enkele honderden euro’s besparen, omdat efficiënter rijden ook betekent dat je minder remt en dus de banden minder verslijt.

Volgens het CEREMA kan het verlagen van de snelheid met 10 km/u op de snelweg leiden tot een besparing van tot 1 liter/100 km. ADEME (agentschap voor energiebeheer in Frankrijk) was voorzichtiger over dit onderwerp, en schatte de besparing op 0,8 of 0,9 liter/100 km. Ook belangrijk om te weten: de ideale snelheidszone voor een laag brandstofverbruik voor een auto ligt tussen 50 km/u en 90 km/u. Onder of deze snelheid neemt het brandstofverbruik toe.

Andere hefbomen

Andere gedragingen zijn ook een kwestie van gezond verstand en ecologisch rijden. Zo leidt een extra lading in het voertuig tot een meerverbruik van +5% per 100 kg, terwijl het gebruik van een dakkoffer gemiddeld tot 18% meer verbruik leidt (Touring-studie). Airconditioning moet ook verstandig worden gebruikt: dit kan een extra verbruik opleveren tussen +1 en +7%. Idealiter moet de airco dus niet op 19°C worden gezet als het buiten 35°C is.

Banden zijn ook belangrijk. Een band die 0,3 bar onder de juiste druk staat, leidt tot een extra brandstofverbruik van +1,2%, en het dubbele als de band 0,5 bar te weinig druk heeft. En vergeet niet dat onderhoud ook belangrijk is: een verstopt lucht- of oliefilter leidt 3% meer verbruik.

Al deze adviezen gelden ook voor elektrische auto’s, die ook goed moeten worden onderhouden: bandenspanning, de keuze voor een towbox (bak gemonteerd op de trekhaak) in plaats van een dakkoffer, enzovoort. Logischerwijs moet ook de snelheid worden aangepast en de manier van accelereren of anticiperen op het verkeer. Maar over het algemeen hebben bestuurders van elektrische auto’s dit al goed begrepen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.