De kosten voor auto-onderhoud zijn onvermijdelijk, maar worden steeds hoger. Uit onderzoek blijkt dat een onderhoudsbeurt bij officiële merkgarages gemiddeld 405 euro kost. Maar er bestaan manieren om deze kosten te verlagen.
Auto onderhouden
Volgens een studie van GIPA, in opdracht van Auto5, lijken Belgische automobilisten zich geleidelijk af te wenden van merkgarages en de voorkeur te geven aan onafhankelijke autowerkplaatsen. Deze zijn vaak goedkoper, flexibeler qua openingstijden en bieden tegenwoordig een vergelijkbare technische expertise. Maar wat betekent dit voor de toekomst van merkgarages, die voor het eerst in tien jaar hun marktaandeel zien dalen?
Is ecorijden echt nuttig of is het tijd- en energieverspilling? Volgens een enquête van Le Vif is ecorijden zeer nuttig, aangezien het tot 10 à 15% brandstof kan besparen en tegelijkertijd de levensduur van de auto-onderdelen kan verlengen. Dit kan dus honderden euro’s besparen.
Volgens een enquête van het energiebedrijf Petronas, weet 60% van de Belgen niets (of bijna niets) over het onderhoud van hun auto. Automobilisten geven toe dat ze een gebrek aan kennis hebben, en een kwart van hen schaamt zich zelfs voor deze situatie.
Sinds 2011 zijn dieselauto’s standaard uitgerust met roetfilters, die een groot deel van de deeltjes opvangen om luchtvervuiling te verminderen. Sinds 2018 geldt dit ook voor benzineauto’s. Deze filters kunnen echter verstopt geraken en problemen veroorzaken, vooral bij auto’s die voornamelijk in de stad of bij lage snelheden rijden. Hier is hoe je kan weten of de filter verstopt is en wat je dan moet doen.
Meer prestaties uit je verbrandingsmotor halen kan ook zonder elektronische- of uitlaataanpassingen. In feite kan je met een eenvoudige olieverversing en een kleine vermindering van het olievolume een handvol (of zelfs meer) pk’s winnen.
Er worden allerlei heilzame remedies aan olie-additieven toegeschreven. Maar doen ze ook werkelijk wat ze op het etiket beloven? De Amerikaanse analist Lake Speed Jr trok ermee het labo in. Met een verrassend resultaat.
Een auto gaat onvermijdelijk gepaard met onderhoudskosten, die eigenaars zo laag mogelijk hopen te houden. Een Amerikaanse enquête onthult welke auto’s de laagste onderhoudskosten hebben op een periode van 10 jaar.
2024 is gitzwart begonnen voor de garagesector. Volgens cijfers van Graydoncreditsafe hebben tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een recordaantal garagehouders in België het faillissement aangevraagd. Wat is er precies aan de hand?
Geen goed nieuws voor wie zijn auto moet laten herstellen. De gemiddelde prijs van een reparatie heeft een piek bereikt. Dat blijkt uit de Europese cijfers van vorig jaar, en er zit nog niet meteen verandering aan te komen.
Er zijn steeds meer Tesla’s op onze wegen, wat natuurlijk ook betekent dat er meer auto’s naar de garage moeten voor controles en reparaties. Maar dat lijkt het merk niet op prijs te stellen, waardoor het nu de afschaffing van het onderhoud overweegt.
Het is een beetje zoals met roetfilters: steeds meer Belgen frauderen met AdBlue, het additief dat wordt gebruikt om de uitstoot van dieselvoertuigen te verminderen. Dit is waarom ze het doen, maar ook wat ze riskeren voor de rechtbank…
Na een periode van intense vorst en overvloedige zoutstrooibeurten op de wegen is het een goed idee om auto’s te ontdoen van de resten die de verf en het chassis aantasten. Maar dat is niet alles. Hier is wat je niet mag vergeten.
Het gebeurt weleens dat automobilisten verstrooid zijn aan de pomp. Elk jaar tanken velen de verkeerde brandstof. Maar wat zijn de gevolgen van zo’n vergissing en hoeveel kosten de herstellingen?
Volgens pechverhelper Touring loopt de schade die marters en andere kleine knaagdieren veroorzaken aan auto’s op tot een miljoen euro per jaar. Opletten dus, want binnenkort is het opnieuw lente.