TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

7 / 10
Gepubliceerd op 11 oktober 2024
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Twee weken geleden kregen we de kans om achter het stuur te kruipen van de Leapmotor T03, een kleine elektrische stadswagen die een aantrekkelijke prijs heeft, maar nog kampt met enkele kinderziektes. De constructeur brengt daarnaast ook de C10 mee naar de Europese markt. Deze elektrische SUV uit het D-segment neemt het op tegen enkele gevestigde namen in de markt, waaronder de Tesla Model Y. Om zijn doel te bereiken, biedt Leapmotor maar één versie aan, full option en niet alleen met een interessante prijs.

Het design van de C10 is misschien niet zijn grootste troef, gezien de eerder banale en universele lijnen. Op dit punt neemt Leapmotor te weinig risico’s. Het is dus geen auto waar je naar omkijkt, hoewel hij ook niet onaangenaam oogt. Hij staat op 20-duims wielen en heeft een gestroomlijnd uiterlijk, dat achteraan geïnspireerd lijkt door de huidige Porsche Cayenne. Met zijn lengte van 4,73 m is hij 2 cm korter dan de Tesla Model Y.

LM_C10_78_alta

Goed en slecht

Het strakke interieur van de Leapmotor C10 is een aangename verrassing. De kwaliteit van de materialen is behoorlijk, al zijn er nog enkele punten voor verbetering vatbaar. Net als bij Tesla is er een groot centraal scherm van 14,6 duim dat alle bedieningselementen van de auto centraliseert, terwijl het instrumentenpaneel een scherm van 10,25 duim heeft. De multimedia-interface van de auto is vrij geslaagd omdat het vlot werkt, maar we betreuren dat het niet compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto, een verrassend gebrek voor een auto van deze prijsklasse.

Advertentie – lees hieronder verder

Net als bij de T03 biedt Leapmotor wel een hele reeks diensten vanop afstand via de smartphone, zoals de deuren openen/sluiten, de batterij voorverwarmen of de airconditioning bedienen. Dankzij de wielbasis van 2,82 m is er veel beenruimte op de achterbank, zelfs als je je benen helemaal strekt. De kofferruimte stelt dan weer teleur, met een inhoud van slechts 435 liter. De frunk van 32 liter is net groot genoeg voor de laadkabels.

MSA6969OK_alta

Achterwielaandrijving

Bij de introductie is de C10 verkrijgbaar met één elektromotor die achterin ligt. Die heeft een vermogen van 218 pk en een koppel van 320 Nm en wordt gecombineerd met een batterij van 69,9 kWh, goed voor een rijbereik van 420 km (WLTP). Leapmotor belooft een spurt van 0 tot 100 km/u in 7,5 seconden en een topsnelheid van 170 km/u.

Minder enthousiast worden we van de cijfers voor het laden van de batterij. Het maximale laadvermogen bedraagt 84 kW (gelijkstroom) en 6,6 kW (wisselstroom). Dat is weinig en in de beste omstandigheden duurt het dertig minuten om van 30 naar 80% te gaan, een cijfer dat de vergelijking met de concurrentie maar moeilijk kan doorstaan. Jammer, want dat is meteen ook de grootste klacht over deze auto.

MSA7365OK_alta

Comfortabel

De Leapmotor C10 heeft een goede geluiddemping en is duidelijk ontworpen voor ontspannen rijden met een zachte demping. De versie die in Europa verkocht wordt, is in Italië ontwikkeld en biedt een goed compromis tussen comfort en efficiëntie. Dankzij de cell to chassis-structuur, waarbij de batterij een integraal onderdeel is van het chassis, is de C10 zeer stijf en presteert hij goed op bochtige wegen aan wettelijke snelheden.

Met een gemiddeld verbruik van 15,4 kWh tijdens onze test op de gewest- en snelwegen lijkt het mogelijk om meer dan de beloofde 420 km (WLTP) af te leggen. Wellicht was Leapmotor wat te pessimistisch in zijn officiële verbruikscijfers. In de stad is rijden in de one pedal-modus zeer comfortabel, wat bijdraagt tot de goede algemene indruk die deze auto geeft.

LEAP_MOTOR1097_alta

Conclusie

De Leapmotor C10 kost 36.400 euro in de Style-versie en 37.900 euro in de Design-uitvoering en is daarmee een aantrekkelijke auto, zeker omdat je momenteel profiteert van een korting van 1.500 euro op de catalogusprijs. Hij is goed uitgerust en comfortabel en veel beter dan de stadswagen T03 die we twee weken geleden hebben getest. Helaas heeft ook hij enkele tekortkomingen, vooral het veel te beperkte laadvermogen dat meer dan één koper zal afschrikken.

A9_04737_alta

De Leapmotor C10 in cijfers

Motor: 1 elektromotor, 218 pk en 320 Nm

Aandrijving: achterwielaandrijving

Versnellingsbak: automatische eenversnellingsbak

L/b/h (mm): 4.739/1.900/1.680

Leeggewicht (kg): 1.980

Koffervolume (l): 435

Batterij (kWh): 69,9

0 tot 100 km/u (sec): 7,5

Topsnelheid (km/u): 170 km/u

Rijbereik (WLTP, km): 420

Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 19,8

CO2: 0 g/km

Prijs: 36.400 euro

BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 100,98 euro

Voor
  • Interessante prijs
  • Comfort
  • Correcte prestaties
  • Geslaagd interieur
Cons
  • Te zwak laadvermogen
  • Kleine kofferruimte
  • Bepaalde materialen kunnen beter

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.