TEST Renault 5 E-Tech (2024): volmondig ja

Een leuk uiterlijk, pittige kleuren, een prachtig interieur en drie vermogensniveaus: is de nieuwe Renault 5 een succesrecept?

9 / 10
Gepubliceerd op 9 oktober 2024
Leestijd : 5 min

Deel

TEST Renault 5 E-Tech (2024): volmondig ja

Zelden in onze loopbaan als autojournalist werd er zo reikhalzend uitgekeken naar een auto als naar de nieuwe Renault 5. Toen we hem enkele maanden geleden in primeur zagen, raakten we meteen in de ban van zijn zeer moderne uiterlijk, dat sterk geïnspireerd is op de originele Renault 5 die in 1972 op de markt kwam. De flitsende kleuren en het uitnodigende interieur vielen meteen in de smaak. We konden niet wachten om deze auto, die lang op zich heeft laten wachten, uit te proberen. In Nice kregen we eindelijk de kans om achter het stuur te kruipen, en we werden zeker niet teleurgesteld.

Deze Renault staat op het gloednieuwe elektrische AmpR Small-platform en is verkrijgbaar in drie vermogensniveaus: 95, 120 en 150 pk. De motor zonder zeldzame aardmetalen is afgeleid van de Megane en Scenic en wordt gevoed door een batterij van 50 kWh (95 en 120 pk) of 52 kWh. Bij de lancering is de Renault 5 alleen verkrijgbaar met de grotere motor en batterij (NMC-samenstelling), waardoor hij een WLTP-rijbereik van 410 km haalt. De batterij aanvaardt een maximaal gelijkstroomvermogen van 100 kW en kan in 30 minuten van 15 tot 80% opladen. Voor het opladen via wisselstroom is hij standaard uitgerust met een boordlader van 11 kW die voor dezelfde opdracht 3 uur 13 minuten nodig heeft.

Renault_5_E-Tech_electric-4

Coole details

Het stedelijke karakter van de originele Renault 5 werd gerespecteerd, met een lengte van 3,92 m en een breedte van 1,80 m. De binnenruimte voorin is royaal, maar achterin veel minder. Lange mensen zitten daar met hun benen tegen de rugleuningen. De kofferruimte is gemiddeld voor een model uit het B-segment, met een inhoud van 326 liter. De kracht van de R5 ligt in het comfort, dat een duurder model waardig is. De H-vormige zetels bieden een zacht comfort en uitstekende zijdelingse steun. In de Techno-uitvoering zijn de zetels en het dashboard bekleed met denim. In de R5 Iconiq zorgt gele stof voor een fris interieur. Ongeacht het uitrustingsniveau, krijg je er een goed humeur van.

Advertentie – lees hieronder verder

Net als in de R5 uit de jaren zeventig is het dashboard gedeeltelijk gewatteerd, met horizontale strepen, een erg leuk detail dat past bij het exterieurdesign van de auto. Er is een dubbel scherm van 10,1 duim (7 duim in de basisversies) voor de instrumenten en een scherm van 10 duim voor het OpenR Link-multimediasysteem met geïntegreerde Google, net als op de nieuwste modellen van het merk. Renault voorziet ook enkele details die je kunt personaliseren, zoals de opbergvakken of het uiteinde van de versnellingshendel aan het stuur die de vorm heeft van een lippenstift.

Renault_5_E-Tech_electric-1

Succes verzekerd

Je hoeft alleen maar te kijken naar het aantal opgestoken duimen en de mensen die foto’s namen van onze auto tijdens onze testrit aan de Côte d’Azur om te beseffen hoeveel sympathie de Renault 5 opwekt. De gele en groene testwagens bleven duidelijk niet onopgemerkt. Vanbinnen is de sfeer aangenaam. Als je je ogen sluit, zou je denken dat je in een grotere Scenic zit. De motor met 150 pk zorgt voor een goede acceleraties en hernemingen die een kleine sportwagen waardig zijn.

Met zijn voortrein van de Clio en een multi-linkachteras die je zelden ziet op een auto uit het B-segment, profiteert de R5 van een vrij directe besturing, waardoor hij leuk stuurt op bochtige wegen. Door het royale koppel van 245 Nm glijdt hij van de ene bocht naar de andere. Positief is dat het ESP niet te opdringerig tussenkomt. Dankzij zijn lage gewicht van 1.450 kg stuurt de Renault vlak en heeft hij een verbluffende wegligging. Het is leuk om mee te rijden, maar voelt nooit listig aan. Wanneer je de geldende limieten respecteert, dan is de R5 zeer comfortabel. De geluidsisolatie is van een zeer hoog niveau. In de stad kun je door de draaicirkel van 10,3 m gemakkelijk keren.

Renault_5_E-Tech_electric-2

Niet goedkoop, maar…

Met een gemiddeld verbruik van 15,5 kWh/100 km tijdens onze testrit, komen we heel dicht in de buurt van de officiële 14,9 die Renault opgeeft. Een goed resultaat, aangezien we niet bijzonder zuinig reden. Uiteraard moeten we ook nog de prijs van de Renault 5 vermelden. Die start bij 25.000 euro voor de instapversie (die alleen met wisselstroom oplaadt) die nog op de markt is. Maar de prijs loopt snel op. De Techno-uitvoering kost 32.900 euro, de Iconic 34.900 euro. Later komt er ook een goedkopere Evolution-versie. De Renault 5, die in Frankrijk gebouwd wordt, is dus niet goedkoop. Maar hij kan zich wel meten met zijn rivalen, de Peugeot 208 en Citroën ë-C3, én voegt er een vleugje onbetaalbare charme aan toe.

Renault_5_E-Tech_electric-3

Conclusie

We zijn verliefd geworden op deze Renault 5. Hij zorgt voor een frisse wind op de markt van de compacte elektrische auto’s, die een groot gebrek aan originaliteit vertoont. Renault heeft er lang over gedaan om dit model te ontwikkelen, maar het was het wachten waard. We moeten wel nog wat geduld oefenen voor de minder krachtige en meer betaalbare versies om de juiste balans binnen het gamma te vinden.

Renault_5_E-Tech_electric-6

De Renault 5 150 in cijfers

Motor: 1 elektromotor, 150 pk en 245 Nm

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: automatische eenversnellingsbak

L/b/h (mm): 3.922/1.808/1.499

Leeggewicht (kg): 1.449

Koffervolume (l): 326

Batterij (kWh): 52

0 tot 100 km/u (sec): 8

Topsnelheid (km/u): 150 km/u

Rijbereik (WLTP, km): 410

CO2: 0 g/km

Prijs: 32.900 euro (Techno)

Voor
  • Publiekslieveling
  • Uitstraling interieur
  • Comfort
  • Redelijk verbruik
Cons
  • Beperkt DC-laden
  • Instapversie te beperkt

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.