Met een nieuwe interpretatie van het oorspronkelijke ovaal uit 1919 is Citroën toe aan het tiende merklogo in zijn geschiedenis. Het nieuwe logo verschijnt vanaf midden 2023 geleidelijk in het gamma en prijkt nu al op de Oli. Dit futuristische prototype stippelt de weg uit richting een elektrische en functionele mobiliteit.
De auto werd ontworpen onder leiding van de Belgische designdirecteur Pierre Leclercq (ex-BMW). De Oli werd bewust licht en eenvoudig gehouden en gebruikt heel wat gerecycleerde materialen. Zo zijn de vlakke motorkap-, dak- en kofferbodempanelen vervaardigd van gerecycleerd karton. Hij weegt minder dan een ton en biedt 400 km rijbereik.
Van elektrische Ami tot Berlingo
Ook futuristisch – en in tegenstelling tot de Oli wel gewoon te koop voor 7.790 euro – is de kleine vierwieler Ami, waarvan intussen meer dan duizend exemplaren verkocht werden in België. De Ami is het populairste model in dit nog jonge marktsegment van de elektrische vierwielers. Een origineel vervoermiddel, waarmee je echter hoogstens 45 km/u kunt rijden. Voor de levering van kleine pakjes bestaat er nu ook een utilitaire versie, de My Ami Cargo.
Daarnaast toont Citroën de hatchback ë-C4 en de nieuwe ë-C4 X, een kruising tussen een berline en een SUV. Beide modellen zijn volledig elektrisch, vandaar het prefix ‘ë’ in hun naam. De ë-Berlingo is nu ook helemaal elektrisch in zijn personenversie, waardoor deze ludospace helaas flink duurder werd. Handig is dat hij in twee lengtes bestaat, met telkens vijf of zeven zitplaatsen.
Advertentie – lees hieronder verder
Plug-inhybrides
Citroën neemt ook twee plug-inhybrides mee naar het Salon. De grote SUV C5 Aircross kreeg recent een facelift, met onder meer een hertekende neus met led-lichten en een vernieuwde middenconsole met aanraakscherm van 10 duim in het interieur. De 4,8 meter lange C5 X houdt dan weer het midden tussen een stationwagen, berline en SUV.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be