Wereldpremière op het Salon: Mazda viert terugkeer van wankelmotor in MX-30

Op het Salon van Brussel pakt Mazda uit met een wereldpremière: de MX-30 e-Skyactiv R-EV. Bijzonder aan deze elektrische auto is het technische concept, met een wankelmotor als generator. Een wankelmotor? Dat is geleden van de RX-8.

Gepubliceerd op 14 januari 2023
Leestijd : 2 min

Partagez

De Mazda MX-30 is op zich een leuke elektrische auto. Maar hij heeft één groot gebrek: de beperkte actieradius van (in het beste geval) 200 km. Dat maakt hem voor heel wat bestuurders ongeschikt voor dagelijks gebruik. Een kritiek die ook Mazda gehoord heeft en daarom lanceert het Japanse merk nu een tweede variant met een groter rijbereik. Daarvoor grijpt Mazda terug naar een bekend recept uit het verleden: de wankelmotor. Dat was al van de RX-8 sportwagen geleden, waarvan de productie in 2011 stopte.

Hoe werkt het?

De wankel- of rotatiemotor is een krachtbron met een (bijna) driehoekige rotor in plaats van de klassieke cilinder en zuiger. Een origineel concept, dat meestal wel gulziger omspringt met benzine. Toch kiest Mazda voor de wankelmotor als generator in de MX-30 e-Skyactiv R-EV omdat de wankelmotor weinig plaats inneemt. Zomaar een extra motor en brandstoftank inbouwen, is natuurlijk geen sinecure. Zo moest de batterij verkleind worden en levert die nog maar 17,8 kWh (een halvering).

Het resultaat is een auto die bij alle snelheden aangedreven wordt door de elektromotor en 85 km elektrisch rijbereik haalt (in de stad zou tot 110 km mogelijk zijn). Dat is dus minder dan in de bestaande MX-30. Maar dankzij de benzinetank van 50 liter stijgt het totale rijbereik tot 600 km en dat betekent natuurlijk een wereld van verschil. De e-Skyactiv R-EV stuurt 170 pk naar de voorwielen en presteert hierdoor iets beter dan zijn broer met 145 pk. Hij is compatibel met een- en driefasige wisselstroomladers en snelle gelijkstroomladers en biedt drie rijmodi (Normal, EV en Charge).

De MX-30 e-Skyactiv R-EV kan nu al besteld worden en kost evenveel als de gewone e-Skyactiv-variant: 37.070 euro. Voor de lancering voorziet Mazda ook een Edition R (met de R van return), die je herkent aan de rode metaalkleur op de dakbogen, de dakkleur van de eerste Mazda-personenwagen, de Mazda R360 Coupé.

Advertentie – lees hieronder verder

Wat is er nog te zien?

Nog een leuke eyecatcher op het Salon is de Cosmo 110S uit 1971, Mazda’s eerste productiewagen met wankelmotor. Daarnaast tekenen alle SUV’s van het merk (CX-5, CX-30 en CX-60) en de sportieve tweezitter MX-5 present. In de CX-5 zijn de benzinemotoren voortaan uitgerust met milde-hybridetechnologie voor een lager verbruik. Tot slot geven we nog mee dat Mazda sinds 1 januari op alle nieuwe modellen standaard zes jaar of 150.000 km fabrieksgarantie aanbiedt (wat eerst bereikt wordt).

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mazda voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autosalon
Autosalon van Parijs 2024: Citroën C4 neemt afscheid van diesel en handbak

Op de vorige editie van het Autosalon van Parijs blonk Citroën nog uit in afwezigheid, deze keer zet het merk een zowat volledig vernieuwde line-up in de schijnwerpers. Kon niet op het appel ontbreken: een facelift van de C4 en zijn X-broertje. En je zal de nieuwe niet gauw verwisselen met de oude.

16 oktober 2024 2 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.