De periode rond het Autosalon vertegenwoordigt over het algemeen tussen 20 en 25% van de jaaromzet van heel wat merken in België. Een pak dus. Dit jaar in het bijzonder vragen veel bezoekers van de Heizel of van de officiële verdelers zich af of ze (voor de laatste keer?) voor een dieselwagen moeten kiezen of niet.
De hetze
Diesel zit duidelijk in het slop. De taksen erop stijgen en steeds meer steden, regio’s en zelfs landen willen die brandstof liever niet meer in auto’s zien. Het dieselgate-schandaal heeft natuurlijk de aanzet gegeven en inmiddels is de slinger zelfs al serieus beginnen doorslaan naar de andere kant. Want hoewel diesel een aantal jaren geleden nog als relatief schoon werd aanzien, is het voor de publieke opinie (en volgens veel media en politiekers) nu dé vervuilende brandstof bij uitstek. Als we de laatste nieuwe generatie dieselauto’s in die discussie betrekken, houden de tegenargumenten echter weinig tot geen steek. Dat haalde een Franse professor onlangs nog eens aan.
Dus…
Weet dat een dieselmotor met hetzelfde vermogen en bij dezelfde verplaatsing minder CO2 uitstoot dan een benzinemotor. Een diesel verbruikt ook minder dan een gelijkwaardige benzine. En ja, de kloof is kleiner geworden met de komst van kleine turbomotoren op benzine maar wie jaarlijks 35.000 km of meer aflegt, is beter af met een diesel.
Advertentie – lees hieronder verder
En een diesel heeft ook…
Meer koppel! Da’s niet alleen van tel bij vlotte hernemingen maar ook voor mensen die een grote, zware wagen nodig hebben, zoals een SUV, een monovolume, een 4×4 of een lichte vracht. Ook wie vlot een zware aanhangwagen of een caravan wil kunnen trekken, kiest maar beter voor een diesel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be