Het heeft niet veel gescheeld of de Zoute Grand Prix bestond niet meer. Onder de vorige leiding van Filip en David Bourgoo was een schuldenput van ruim vijf miljoen euro ontstaan. Gelukkig werpen Alychlo (de investeringsmaatschappij van Marc Coucke) en investeringsmaatschappij CIM Capital dit mooie event een reddingsboei toe. Effective Media, het bedrijf van FLEET.TV-presentator Philippe Quatennens, wordt minderheidsaandeelhouder. Samen werken ze aan een nieuwe toekomst en die start al meteen met de volgende editie, van 3 tot 6 oktober 2024.
“Hoe is de Zoute Grand Prix in de problemen geraakt? Simpel: er is een groot financieel gat geslagen door corona”, zegt Marc Coucke. “Daarna zijn ze meer blijven uitgeven dan er binnenkwam. De wetten van de economie zeggen dat dat niet lukt. Het evenement is echt in de problemen gekomen en dat gebeurt niet zomaar. Dat betekent dat er veel werk is. Voor veel zaken moeten we van een wit blad beginnen. Als je hetzelfde doet als ervoor, krijg je ook hetzelfde resultaat. Dat is niet de bedoeling.”
Alles onder één dak
Het team van de Zoute Grand Prix heeft een nieuwe kapitein: Koen Van Hout, die de autowereld goed kent en jarenlang voor Mercedes werkte. “We starten van een mooie basis. Vorig jaar waren er 30.000 betalende deelnemers en 450.000 bezoekers in vier dagen. Dat is fenomenaal en kunnen we niet zomaar te grabbel gooien. Dit is het meest geliefde en prestigieuze auto-evenement van België, met zelfs uitstraling buiten onze grenzen. Natuurlijk zijn er heel wat ingrepen nodig om het financiële plaatje in de greep te krijgen en tegelijk de beleving naar een hoger niveau te tillen”, zegt Koen Van Hout.
Advertentie – lees hieronder verder
Een van de belangrijkste ingrepen is dat alles plaatsvindt op één in plaats van drie locaties. Op het strand aan het Albertplein verschijnt een groot strandpaviljoen van 11.000 m², de zogenaamde Zoute Grand Prix Gallery by EY. Op zondag veilt Bonhams er ongeveer tachtig bijzondere wagens. Vorig jaar leverde deze veiling zo’n 27 miljoen euro op. Daarnaast tonen premiumautomerken hun laatste nieuwigheden, met ook enkele Belgische en Europese primeurs. Ook de Driversclub (waar de deelnemers aan de Rally en GT Tour verzamelen) en het gala op zaterdagavond krijgen onderdak in het paviljoen.
Exclusiever én inclusiever
Van donderdag tot zaterdag zullen 250 classic cars rondrijden in de Rally. Dat blijft de kern van de Zoute Grand Prix. In de Zoute GT Tour op zondag rijden 150 speciale sportwagens mee. Het publiek krijgt dus heel wat te zien. Op een strook van 500 m komt de ‘car boulevard’: een twintigtal nieuwe wagens op podia op de Zeedijk.
“We vinden het belangrijk – en dat was ook een verzoek van de gemeente – om het grote publiek mee te laten genieten van al dat moois”, zegt Koen Van Hout. “Aan de ene kant willen we nog exclusiever worden, want dit vragen onze sponsors en partners: wees heel selectief met wie er komt en zorg voor een mooie beleving. Aan de andere kant willen we ook inclusiever worden, zodat iedereen die passeert maar er niet bij is in de Gallery het autofeest toch vanop de eerste rij kan ervaren.”
Vanaf 85 euro
Die exclusiviteit vertaalt zich uiteraard in de prijzen van de Zoute Grand Prix. Voor een regulier ticket betaal je 85 euro. Ter vergelijking: vorig jaar kostte een combiticket voor de twee tenten 75 euro. De Deluxe-tickets (inclusief drank en hapjes) zijn een pak duurder, van 274,78 euro tot 424,48 euro naargelang de dag.
Nog geen concours
Opvallend: net als vorig jaar ontbreekt het concours op het programma. CEO Koen Van Hout beseft dat zo’n elegantiewedstrijd een meerwaarde betekent: “Het mooie concours op de golf was een van de hoogtepunten bij vorige edities. We willen dit opnieuw doen. Pebble Beach is ons toekomstbeeld. We hebben overwogen om het dit jaar al te doen, maar zijn realistisch genoeg om te weten dat het op enkele maanden niet meer lukt om de mooiste auto’s van de verzamelaars te strikken. Het is wel de bedoeling om het concours volgend jaar opnieuw te organiseren.”
“Elk jaar zullen we nieuwe, eigen accenten brengen, in harmonie met de gemeente”, zegt Marc Coucke. “Op het einde van het weekend willen we dat zowel de lokale handelaars, de deelnemers als de vele bezoekers zeggen: het is goed geweest. Daar gaan we ons ten volle voor inzetten. Ik ben zelf een grote fan van de Zoute Grand Prix en heb al elf keer deelgenomen. Ik hou vooral van de sfeer en de camaraderie. Maar vraag me bijvoorbeeld niet wat er bijzonder is aan de oude Mercedes die hier geparkeerd staat.” Wellicht rijdt hij dit jaar zelf niet mee. “Ik ben een redelijk goede copiloot, maar aangezien ik nu deel uitmaak van de organisatie, zal ik heel wat andere zaken te regelen hebben.”
Dankbaar
Tot slot is de gemeente erg blij met de redding van de Zoute Grand Prix. “Het zou o zo jammer zijn mochten we naast Knokke Hippique (paardenevent, n.v.d.r.) ook de Zoute Grand Prix verliezen. Dit zijn twee paradepaardjes voor ons. Gelukkig is de Zoute Grand Prix er nog en daar zijn we als gemeente zeer dankbaar voor. De gesprekken met Marc Coucke liepen al enkele maanden en we waren ongelooflijk onder de indruk van onze vriend. Hij is niet alleen een persoonlijke vriend, maar ook een vriend van de gemeente Knokke-Heist”, zegt burgemeester Jan Morbee.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be