INTERVIEW Neuville en Gilsoul: “Wij zijn geen robots!”

Vlak voor ze de Monte Carlo Rally wonnen, konden we een praatje slaan met Thierry Neuville en bijrijder Nicolas Gilsoul. Dat is een opmerkelijke babbel geworden… (afbeelding © Belga)

Gepubliceerd op 27 januari 2020
Leestijd : 3 min

Deel

Dit seizoen zal Thierry Neuville de strijd moeten aangaan met teamgenoot Ott Tänak, een nieuwe rekruut voor het Koreaanse team en vooral de regerende wereldkampioen. Maar er is geen sprake van dat hij tweede viool speelt. “We hebben niet eens een plaats als eerste bestuurder besproken. We zullen 5 of 6 wedstrijden moeten wachten op een hiërarchie. Maar Hyundai heeft niet de gewoonte om teamorders te geven, ze willen gewoon dat we vooraan staan. […] Vandaag zijn alle auto’s zo goed als hetzelfde. Alleen de wielbasis of de aërodynamica kan in het begin een beetje anders zijn, maar da’s een kwestie van aanpassen”. Het is dus echt wel man tegen man.

Motivatie intact

Voor dit seizoen wijst het Belgische duo op twee belangrijke concurrenten voor de eindoverwinning, dezelfde als vorig jaar. “Het seizoen zal zeer competitief zijn, en we zullen rekening moeten houden met Tänak-Järveoja en Ogier-Ingrassia (zesvoudig wereldkampioen, overgedragen van Citroën naar Toyota). Ook Ogier liet zien dat hij nog steeds erg snel is en ook hij zal dus moeilijk te kloppen zijn. Daarnaast zullen we moeten oppassen voor enkele buitenstaanders die wel eens een of twee keer zouden kunnen winnen, Lappi in het bijzonder”. De komst van Tänak naar Hyundai zal de filosofie van onze landgenoten trouwens niet veranderen: “We gaan alles geven om te winnen, net als vorig jaar. We kwamen toen heel dicht bij de titel, we namen risico’s en dat zal dit jaar niet anders zijn. Ik wil deze Monte Carlo minstens één keer winnen!” (Wat net gebeurd is, nvdr).

WRC te ingewikkeld?

Thierry Neuville kijkt ook naar de toekomst van de WRC. Afgezien van het feit dat de piloot en zijn bijrijder erg op hun hoede zijn voor de elektrificatie van de discipline, is de bestuurder nogal kritisch over het nieuwe reglement voor de rally: “Om eerlijk te zijn, begrijp ik niets meer van al die nieuwe namen. Rally 1, Rally 2 enzovoort. Natuurlijk moet de rally evolueren, en ik vind het idee van een kwalificatie heel goed, maar dat dreigt de kloof tussen ons drieën (Tänak, Neuville, Ogier) en de anderen te vergroten.”

Advertentie – lees hieronder verder

“Wij zijn geen robots!”

Tot slot had Neuville het over de strenge regelgeving op andere vlakken. “De boetes en straffen zijn verontrustend!” Neuville kreeg nog niet zo lang geleden een boete van 25.000 euro toen hij zijn overwinning van de Rally van Catalonië met enkele “donuts’ vierde. “De rallysport gaat dezelfde kant uit als de F1”, klaagt hij. “Ze zijn aan het overdrijven. We worden constant opgevolgd. Als dit zo doorgaat, zal de rally een gesloten circuit zijn waartoe weinig mensen toegang hebben. Ik ben nog steeds een fan van de WRC en het doet me verdriet deze evolutie vast te stellen. Wij zijn geen robots!”

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Hyundai voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autosport
Gocar team ontmoet pechduivel in 24 Uren Zolder

De Lamborghini Huracan van Christoff Corten en de BMW 1M van Alain De Jong gingen vol ambitie van start in de 46ste editie van de 24 Hours of Zolder, maar haalden door een crash en een motorpanne jammer genoeg de finish niet. Ook dat is autosport.

25 augustus 2024 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.