Deze nieuwe LMDh-klasse (wat staat voor Le Mans Daytona hybrid) moet de uithoudingsraces nieuw leven inblazen, omdat voor het eerst sedert lang weer wereldwijd met gelijkaardige bolides wordt geracet zodat er ook meer merken geïnteresseerd zijn in een deelname onder hun label. Insiders dromen al van nieuwe endurancehoogdagen op het niveau van de Groep C uit de jaren 1980 en 1990.
Verscheidene constructeurs – Audi, Acura, BMW, Ferrari, Glickenhaus, Peugeot, Porsche en Toyota – toonden al interesse en/of bevestigden hun deelname voor het nieuwe wereldkampioenschap dat in 2023 van start gaat en ook de 24 Uren van Le Mans en verscheidene Amerikaanse klassiekers zal omvatten. Intussen zijn deze constructeurs al druk bezig met de ontwikkeling van hun hybride prototypes en laten ze af en toe een glimp zien van hun toekomstige bolides.
Proto met 680 pk
Zo ook Porsche dat zopas een gecamoufleerde versie van zijn LMDh toonde, die in de voetsporen zal treden van de succesvolle 919 Hybrid die de 24 Uren van Le Mans driemaal op rij (2015, 2016, 2017) won. Het beeld toont de achterpartij met een haaienvin op het koetswerk die tot de vleugel reikt. Veel technische details zijn nog niet bekend buiten het feit dat de hybride aandrijving een systeemvermogen van 680 pk zal produceren.
Porsche trok ook al twee rijders aan: Dane Cameron en Felipe Nasr. Zij zullen het stuur nemen van de Porsche LMDh tijdens het testprogramma dat in 2022 van start gaat. In de loop van volgend jaar zullen ook andere piloten bekendgemaakt worden die zullen deelnemen aan de races in 2023.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be