Zorgt de Grote Prijs Formule 1 in Spa-Francorchamps voor welvaart?

Velen geloven dat de Grote Prijs Formule 1 in Spa-Francorchamps elk jaar geld kost aan de Waalse overheid, die telkens een tekort tussen de 5 en 7 miljoen euro zou moeten bijpassen. Maar volgens een studie van Deloitte zou deze investering in feite een grote meerwaarde voor de regio genereren.

Gepubliceerd op 20 oktober 2022
Leestijd : 3 min

Partagez

Vaak botsen voor- en tegenstanders van de Grote Prijs Formule 1 in Spa-Francorchamps over de vraag naar de kosten van dit jaarlijkse evenement. De race is inderdaad al jaren verlieslatend op papier, met een deficit tussen de 5 en 7 miljoen euro dat wordt aangezuiverd door een systematische herkapitalisatie van het bedrijf Spa-Grand Prix.

In de huidige crisiscontext kan het gebruik van overheidsgeld om een evenement als de Grote Prijs in Spa-Francorchamps in stand te houden inderdaad vragen oproepen. Maar blijkbaar moet er eigenlijk rekening gehouden worden met de algemene financiële return van de Grote Prijs om te begrijpen dat in werkelijkheid de gegenereerde waarde voor de regio aanzienlijk hoger is dan de initiële investering die is gedaan.

Reëel economisch belang

Het legendarische circuit van Spa-Francorchamps, dat door de rijders wordt geprezen, genereert inderdaad een meerwaarde en aanzienlijke financiële voordelen voor België in het algemeen en Wallonië in het bijzonder. Volgens een studie van consultancybureau Deloitte brengt dit belangrijke evenement inderdaad € 41,8 miljoen aan financiële opbrengsten op (vergeleken met € 20 miljoen geschat in 2017), na aftrek van de tussenkomst van de overheid die gericht is op de jaarlijkse investering, die bovendien de afgelopen jaren gestaag is afgenomen (€ 5,7 miljoen in 2022).

Voor elke euro die Wallonië investeert, zou dus € 9,67 aan meerwaarde worden gegenereerd in België, waarvan € 7,33 voor Wallonië alleen. De organisatie is dan ook de moeite waard, want honderden gezinnen (leveranciers, horeca, restaurant, medewerkers van het circuit, enz.) kunnen deels hun brood verdienen met dit internationale evenement.

Advertentie – lees hieronder verder

Meer buitenlandse toeschouwers

Deloitte maakte ook een profiel van de toeschouwer van de Belgische Grote Prijs. Van de 109.185 verkochte tickets voor de GP in 2022 werden er 10.207 aangekocht door Belgische toeschouwers en 98.978 door buitenlanders. Het buitenlandse publiek is inderdaad in de meerderheid op dit evenement: het vertegenwoordigt 91% van de toeschouwers en van hen brengt 75% gemiddeld tussen de 4 en 5 dagen door in de regio en hun uitgaven bereiken een dagelijks gemiddelde van 182 €.

De Waalse toeschouwer gaf die dag gemiddeld 89 euro uit, en de Belgische (niet-Waalse) toeschouwer 174 euro per dag voor een gemiddeld verblijf van 4 dagen in de regio.

De toename van de economische return voor Wallonië kan verklaard worden door de groeiende aantrekkingskracht van de Grote Prijs voor het publiek. Maar er spelen ook andere factoren een rol: de huidige zeer goede vorm van de sport, de populariteit van de regerende wereldkampioen Max Verstappen, maar ook een diversificatie van de activiteiten die tijdens het evenement op het circuit worden aangeboden (dj-sets, uitgebreidere horeca, enz.) evenals de impact van de nieuwe infrastructuur van het circuit om zijn capaciteit en de kwaliteit van de ontvangst verder te verbeteren.

Noteer tenslotte dat de editie 2023 onlangs werd bevestigd door de organisatoren en de FOM (Formula One Management). Het is afwachten of dit alles daarna ook vol te houden is, want na 2023 is het voortbestaan van de Belgische Grote Prijs nog erg onzeker.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autosport
Gocar team ontmoet pechduivel in 24 Uren Zolder

De Lamborghini Huracan van Christoff Corten en de BMW 1M van Alain De Jong gingen vol ambitie van start in de 46ste editie van de 24 Hours of Zolder, maar haalden door een crash en een motorpanne jammer genoeg de finish niet. Ook dat is autosport.

25 augustus 2024 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.