Voor 2019 werd in België minder dan 80% van de verkeersboetes betaald, waardoor de 20% van de bestuurders die door de mazen van het net glipte ongehinderd wegkwam. Sinds de invoering van het Crossborder-systeem in 2018 is dit sterk verbeterd. Nu wordt bijna negen op de tien boetes betaald. Oorspronkelijk gericht op buitenlandse bestuurders, wordt dit systeem nu ook toegepast op Belgische overtreders, vooral voor kleine overtredingen zoals lichte snelheidsovertredingen (tot 30 km/u boven de toegelaten snelheid binnen de bebouwde kom en 40 km/u buiten de bebouwde kom), door rood rijden of kleine alcoholinbreuken.
Het werkt heel eenvoudig: zodra een overtreding is vastgesteld, ontvangt de kentekenhouder binnen de veertien dagen (controleer deze periode goed, anders is de boete niet geldig) een kopie van het proces-verbaal. Dit document bevat de letters “CB”, wat aangeeft dat het om een grensoverschrijdende procedure gaat. Er wordt meteen een link toegevoegd naar de website van de Belgische justitie, waar de boete eenvoudig online betaald kan worden. Betaal je niet op tijd, dan volgt een herinnering per BPost, met een toeslag van 30%. Blijft betaling uit, dan grijpt het parket in met een bevel tot betaling, inclusief een extra 35% kosten, administratiekosten en een bijdrage aan het slachtofferfonds, die kan oplopen tot 200 euro. De boodschap is duidelijk: wees oplettend, anders kan de boete flink oplopen.
Veel buitenlandse bestuurders
Tussen 2019 en 2023 werden maar liefst 30,59 miljoen onmiddellijke boetes uitgeschreven, met elk jaar een stijging. Dit bewijst dat het systeem steeds effectiever wordt. We herinneren eraan dat het in 2018 nog ging om “slechts” 4,84 miljoen boetes, terwijl dat aantal in 2023 meer dan verdubbeld is tot boven de 8 miljoen. Opvallend is dat een aanzienlijk deel van deze boetes buitenlandse bestuurders betreft, goed voor 12,9% van de gevallen tussen 2018 en 2023, met pieken tot 16,2% in 2022 en 15,5% in 2023.
Advertentie – lees hieronder verder
Het invorderingspercentage stijgt ook mee: na uitsluiting van de 10% boetes die voor de rechter worden aangevochten, blijkt dat 85,77% van de onmiddellijke boetes wordt betaald. Wanneer de eerste kennisgeving faalt, en er dus een toeslag van 30% wordt toegevoegd, betaalt slechts 18,44% van de overtreders. Idem voor de laatste fase. Wanneer een betalingsbevel wordt uitgevaardigd, voldoet slechts 18,19% aan de betaling. Desondanks, alles bij elkaar ligt het totale invorderingspercentage op 88,75%, wat de effectiviteit van het systeem onderstreept.
Blijvende uitdagingen
Ondanks de positieve resultaten blijven er nog te overwinnen uitdagingen. Er zijn nog steeds te veel gevallen waarin de automobilist de boete niet betaalt, en het invorderen duurt lang omdat vaak tussenkomst van de openbare aanklager nodig is. Vooral de verhoogde boetes, zoals transacties of betalingsbevelen, blijken lastig te innen. Het systeem Crossborder kan verder worden verbeterd om het inningspercentage dichter bij 100% te brengen. De strijd speelt zich dus niet alleen op de weg af, maar ook in de kantoren van de Belgische justitie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be