Boetes
Op dinsdag 8 en woensdag 9 oktober 2024 zal de politie de controles op het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur opvoeren. Deze actie herinnert bestuurders eraan dat deze plaag verantwoordelijk is voor veel ongevallen en een prioriteit blijft voor de politie. Wees dus op je hoede.
Elke dag komen voetgangers en automobilisten elkaar tegen bij zebrapaden. Hoewel deze plekken bedoeld zijn om veilig over te steken, blijft het risico op ongevallen groot. Bijna de helft van alle voetgangersongevallen vindt plaats op zebrapaden. Maar welke regels gelden er eigenlijk?
Veel Brusselaars zullen opgelucht zijn dat de invoering van de LEZ-maatregelen voor Euro 5-dieselauto’s wordt uitgesteld tot 2027, waardoor ze langer in het hoofdstedelijk gewest kunnen blijven rijden. Minder bekend is dat dit uitstel het Brusselse Gewest miljoenen euro’s gaat kosten – en uiteindelijk ook de Brusselaars zelf.
In 2023 incasseerden de Vlaamse gemeentes een recordbedrag van 124 miljoen euro aan administratieve boetes, ofwel GAS-boetes, bijna drie keer zoveel als in 2019. Deze stijging komt vooral door nieuwe sanctiemogelijkheden, met name voor kleine snelheidsovertredingen. Ondertussen pakt Wallonië het probleem op een … andere manier aan.
De toekomstige federale Arizona-coalitie die momenteel gevormd wordt, wil slimme ANPR-camera’s inzetten om gsm-gebruik achter het stuur te bestraffen. De maatregel stond al op de agenda van de vorige regering, maar botste toen op privacybezwaren. Nu ligt het dossier weer op tafel, voor een zeer goede reden.
Wallonië plant een belangrijke stap in de strijd tegen de straffeloosheid van automobilisten die verkeersovertredingen begaan. Als antwoord op de overbelaste rechtbanken en de inefficiënte straffen, wil een ontwerpdecreet strafrechtelijke boetes omzetten in administratieve straffen, zoals het geval is in Vlaanderen. Deze maatregel kan een keerpunt betekenen in de afdwinging van straffen, ook voor buitenlandse bestuurders.
In België neemt het aantal voertuigen dat niet voldoet aan de technische eisen zorgwekkend toe. De nalatigheid van automobilisten ten opzichte van de technische keuring leidt tot een explosie van overtredingen. Wat zijn de oorzaken en welke oplossingen zijn er om sancties te vermijden?
In België hebben vaste en mobiele flitspalen en trajectcontroles allemaal een tolerantiemarge die automobilisten te streng vinden, omdat kleine onbedoelde snelheidsovertredingen worden bestraft. Maar ze zouden blij moeten zijn, want de tolerantiemarge in België is veel ruimer dan elders in Europa.
Het Vlaams Verkeerscentrum stelt vast dat veel automobilisten geen respect tonen voor het symbool voor ‘levensgevaar’ op snelwegen, meer bepaald het rode kruis op de portalen dat het gebruik van één of meer rijstroken verbiedt. De autoriteiten hebben besloten hard op te treden met zware boetes.