Binnen PSA, de groep die nu met FCA is gefuseerd om samen Stellantis te vormen, begint Peugeot zich te onderscheiden met een meer “premium” positionering. Dit vertaalt zich in een hogere afwerkingskwaliteit en zeer moderne interieurs, zoals dat van de nieuwe 308, die met een groot 10-inch touchscreen en een speciaal voor hem ontworpen Focal-audiosysteem uitpakt. De expressieve styling van de 308 valt niet te versmaden en hetzelfde geldt voor deze break, de 308 SW.
Gedurfde stijl
De Peugeot 308 SW 2021 is karaktervoller vormgegeven dan de vorige generatie, vergelijkbaar met wat Peugeot al heeft aangeboden met de nieuwste 508 en 508 SW. De neus van de 308 SW is dezelfde als die van de 308 hatchback, inclusief de tandvormige dagrijlichten (een knipoog naar leeuwen), maar de achterzijde is natuurlijk anders doch in dezelfde typerende Peugeot-stijl van de nieuwe generatie.
Ruim genoeg?
Ondanks zijn schuin aflopende daklijn beschikt de nieuwe Peugeot 308 SW over een ruime koffer. De bagageruimte heeft een ruime inhoud van 608 liter, terwijl de achterbank in drie delen (40/20/40) kan worden neergeklapt om in totaal 1.634 liter vrij te maken. Met 4,64 meter is de 308 SW ook 6 cm langer dan de vorige generatie, met 5,5 cm meer wielbasis. De achterpassagiers zouden dus meer beenruimte moeten hebben.
Advertentie – lees hieronder verder
Hybride
Deze nieuwe Peugeot 308 SW profiteert van nieuwe, up-to-date-motoren. Klanten krijgen de keuze tussen een 1,2 liter Puretech turbobenzinemotor van 110 of 130 pk (een driecilinder) of een 1,5 liter dieselmotor van 130 pk (vier cilinders), die in tal van modellen van de Stellantis-groep te vinden is. Er zullen ook twee plug-in hybride motorisaties worden aangeboden (180 of 225 pk) met een autonomie van 60 km in de 100% elektrische modus.
Prijzen?
Op dit moment van schrijven zijn de prijzen voor de nieuwe Peugeot 308 SW voor België nog niet bekend, maar de prijzen voor de nieuwe 308 tout court zijn al wel bevestigd: vanaf 25.000 euro voor de 308 op benzine, 28.500 euro voor diesel en 36.250 euro voor de goedkoopste plug-in hybride. De meerprijs voor de break is nog niet bevestigd, maar de eerste leveringen worden begin volgend jaar verwacht.
Al getest door Gocar.be
Eén van onze journalisten kreeg de kans om de nieuwe Peugeot 308 SW in avant-première te testen. Zijn verslag lees je hier.
Ook interessant om te weten… (door Joost Bolle)
De Leeuw is niet meer. Tenminste niet in zijn geheel. Het nieuwe Peugeot-logo toont alleen zijn hoofd, net zoals dat vroeger ooit het geval was. En het belangrijkste: het is niet langer in reliëf, maar “getekend” op een plaat. De 308 is de eerste Peugeot met dit nieuwe embleem, dat sommigen minder mooi vinden maar dat wel een echte functie verbergt. Achter de plaat bevindt zich immers de radar die, in combinatie met de camera boven aan de voorruit, bijna alle rijhulpmiddelen regelt. Zo heeft de nieuwe 308 een adaptieve cruise control met stop-and-go, en rijstrookassistent met nieuwe functies zoals semi-automatisch van rijstrook wisselen op snelwegen en snelheidsaanpassing in bochten. Peugeot belooft dat tegen het einde van dit jaar de laatste hand zal worden gelegd aan zijn Driver Assist 2.0, waarmee semi-autonoom rijden van niveau 2 mogelijk wordt.
Mannenauto
Zoals alle autoconstructeurs voert Peugeot enquêtes uit alvorens zelfs maar aan de tekentafel te beginnen. De Franse fabrikant heeft zo ontdekt dat de 308 gericht is op “iemand die weet wat hij wil”. Uiteraard…
Veel relevanter: 75% van de 308-eigenaars is nog steeds professioneel actief, 85% is een koppel, van wie 37% kinderen heeft. Maar het interessantste percentage is dit: niet minder dan 83% van de Peugeot 308-eigenaars zijn… mannen! Dit bevestigt misschien het cliché dat het vooral vrouwen zijn die een zwak hebben voor SUV’s, voor hun verhoogde zitpositie en voor het (valse) gevoel van veiligheid dat zulke voertuigen bieden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be