De grootste rem op de doorbraak van de elektrische auto is de angst om onderweg zonder stroom te vallen. Enerzijds door het beperkt rijbereik dat de batterij toelaat, maar ook door het (nog) geringe aantal laadpunten langs de wegen. Toch is reizen of het afleggen van grote afstanden op een korte periode best mogelijk, al vergt dat toegegeven een beetje planning en flexibiliteit.
Maar met de juiste ingesteldheid raak je ook met een elektrische auto erg ver. Dat wou de Amerikaan Wayne Gerdes aantonen door met een Porsche Taycan in een recordtijd van Los Angeles naar New York te rijden. Een stunt die een tijdje geleden al door een Kia EV6 in de omgekeerde richting werd uitgevoerd en die toen onderweg 7 uur, 10 minuten en 1 seconde aan de laadpalen hing.
Performance Plus accu
Dat moest veel beter kunnen, bedacht Gerdes. Hij koos voor zijn trip de Porsche Taycan met de Performance Plus accu van 93,4 kWh die goed is voor WLTP-rijbereik van 458 km en hij stippelde een route uit met zoveel mogelijk snelladers om zo efficiënt en snel mogelijk de batterijen onderweg te kunnen opladen. Daarbij gebruikte hij de apps Plug Share en Electrify America om de laadstations vlot te vinden en te checken of de laadpalen vrij waren en functioneerden.
Dat rendeerde want over de afstand van 4.535,2 km tussen Los Angeles naar New York hing de Taycan van Gerdes slechts 2 uur, 26 minuten en 48 seconden aan de stekker. Niet meer dus dan met een klassieke auto die ook bijgetankt moet worden, terwijl de bestuurder even verpoost en een hapje eet.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze prestatie leverde Wayne Gerdes en de Porsche Taycan een nieuw wereldrecord op, dat opgenomen wordt in het Guiness Book of Records. Aan de finish zei de bestuurder dat “hij zelf ook verbaasd was van deze prestatie die alle verwachtingen overtrof en ook te danken was aan de efficiënte laadcapaciteiten van de Taycan en de infrastructuur onderweg”.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be