Net zoals bij vele andere controversiële topics in de maatschappij heeft ook de elektrische auto zijn fanatieke voor- en tegenstanders die de andere partij volledig willen verketteren. In de autowereld zijn de dagen van de verbrandingsmotor inderdaad geteld sinds het Europees parlement heeft ingestemd dat de verkoop van nieuwe thermische auto’s vanaf 2035 verboden wordt in de Europese Unie.
Tegelijk duiken er ook meer lage-emissiezones op waar oudere en vervuilendere voertuigen niet meer toegelaten zijn. Het is een standpunt dat echter door de tegenstanders meer en meer wordt aangevochten, omdat de pollutie niet stopt bij de standsrand en de gehypte EV’s tegenwoordig rijden op elektriciteit afkomstig uit gas- en steenkoolcentrales. In die context is het natuurlijk totaal onzinnig en asociaal om oldtimers in en rond de steden te verbieden, als je weet dat die klassieke wagens zo goed als allemaal gekoesterde hobbyvoertuigen zijn die in de meeste gevallen amper een paar duizend kilometer per jaar afleggen.
Oud beter dan nieuw
Dat was ook het uitgangspunt van het rapport van de Britse oldtimerverzekeraar Footman James dat stelt dat “het oneindig beter is met een bestaande klassieke auto te blijven rijden dan die in te ruilen voor een gloednieuwe elektrische wagen.” Een nieuwe EV moet namelijk nog geproduceerd worden in een fabriek die een hoop CO2 uitstoot, want de meeste productiesites in de auto-industrie draaien nog niet op groene energie. Bovendien zijn er voor de batterijen heel wat zeldzame grondstoffen nodig die in precaire omstandigheden gedolven worden. Dat maakt volgens het onderzoek van Footman James dat “de productie van één benzineauto staat gelijk aan twaalf jaar rijden met een klassieker”.
De oldtimerverzekeraar gaat ervanuit dat een klassieker gemiddeld 563 kilogram CO2 uitstoot per jaar, als hij het gemiddelde aantal kilometers rijdt van een oldtimer in het Verenigd Koninkrijk, namelijk 1.900 kilometer per jaar. Ter vergelijking legt het rapport er de cijfers naast van de productie van een VW Golf met benzinemotor die 6,8 ton CO2 veroorzaakt. Dat staat dus gelijk met 12 jaar rijden met een oldtimer. Volgens Footman James is de vergelijking met de productie van een elektrische auto pas helemaal rampzalig, want daarvoor kan een oldtimer maar liefst gedurende 46 jaar benzine opstoken. Zo zorgt bijvoorbeeld een Polestar 2 tijdens de productie al voor 26 ton CO2-uitstoot.
Advertentie – lees hieronder verder
Geleidelijke overgang
Het klinkt allemaal zeer dramatisch, maar uiteraard moeten ook de conclusies van dit rapport in het juiste perspectief geplaatst worden. Het belangrijkste is wellicht dat we met zijn alleen werk moeten maken van een algemene en doordachte transitie. Die gaat waarschijnlijk in de richting van elektrisch vervoer zonder uitstoot. Maar belangrijk daarbij is dat de bestaande vloot geleidelijker wordt afgebouwd. Al was het maar om een breder draagvlak te creëren voor die overgang. Want een auto met verbrandingsmotor die nog in perfecte staat is, vervangen door een elektrisch exemplaar is natuurlijk totaal zinloos. Zowel vanuit economisch, sociaal als ecologisch standpunt.
En de oldtimers, die het onderwerp van dit artikel zijn, compleet verbieden, heeft natuurlijk totaal geen zin en dient enkel als wapenfeit voor de lobby die de auto compleet uit het straatbeeld wil.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be