Oldtimers

Vijf 2CV waar je nog nooit van gehoord hebt

Doorheen zijn 42-jarige carrière en zelfs daarna nog heeft de 2CV heel wat passie ontketend, waardoor carrossiers en artiesten hun creativiteit de vrije loop konden laten. De eenvoud van het model ontleent zich namelijk overal toe. Hieronder vind je vijf afgeleide modellen waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt.

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 7 jun. 2019 | Leestijd: 2 min

1.Manx

De 2CV Manx is zonder twijfel een van de vreemdste versies van de 2CV. Deze Engelse “kit car” met een volledig plastieken carrosserie werd ontwikkeld door Jim Clark (geen familie van de piloot), een oud-designer bij Lotus en McLaren aan het begin van de jaren 90. Met slechts een tiental geproduceerde exemplaren is het ook een van de zeldzaamste varianten. Er rijden er wel minsten twee rond in België!

Advertentie – lees hieronder verder

2.Bijou

De Britse importeur van Citroën was op zoek naar een kleine coupé en ontwikkelde daarvoor de Bijou, een “high-end” versie van de populaire stadsauto met een carrosserie uit glasvezel. Slechts 207 exemplaren zouden uiteindelijk een eigenaar gevonden hebben; dat ligt voornamelijk aan de erg hoge verkoopprijs.

3.Teilhol Tangara

De Tangara is onstaan in 1987 en was een poging van constructeur Teilhol om de Mehari te vervangen. Ondanks de vele ontleningen bij andere modellen (let maar eens op de lichten van de Peugeot 205), was de wagen voorzien van een voor die tijd modieuze carrosserie. De auto kende redelijk wat succes, tot het bedrijf in 1990 failliet ging.

4.Dalat

De Dalat, een charmante “mini-jeep” werd speciaal uitgedacht voor de wat minder “geautomobiliseerde” Aziatische landen aan het einde van de jaren 60. De wagen werd voorgesteld in 1969 in Saigon en was de eerste wagen die in Vietnam geproduceerd werd. De wagen werd er verkocht tot in 1975. Meer dan 5.000 exemplaren gingen over de toonbank, voornamelijk voor publieke diensten: ambulances, taxi’s, politie…

5.IES Supermerica

In 1980 verliet Citroën Argentinië en verkocht het zijn lokale fabriek aan INDUSTRIAS Eduardo SAL-LARI S.A. (I.E.S.). De koper profiteerde van de achtergebleven stukken om de productie van de 2CV weer op gang te brengen. Vijf jaar later kreeg het model een restyling met een grote bumper, koplampen die deels in de zijbumpers geïntegreerd waren en comfortabele zetels. Een originele look als we er zo op terugkijken!

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon