Ford Nucleon
Een autonomie van 8.000 km zonder tanken dankzij een kernreactor in de koffer? Ford overwoog het in 1958 met de Nucleon, al is dat model nooit verder geraakt dan de maquettefase…
Ford X-2000
Van hetzelfde jaar als de Ford-op-kernenergie van hierboven is deze X-2000. De auto van de toekomst? Dat dachten ze toen… Na enkel als schaalmodel te hebben bestaan, heeft een Engelse specialist tussen 1994 en 1996 de handen uit de mouwen gestoken om een échte X-2000 te bouwen op basis van een Mercury Monterey.
Advertentie – lees hieronder verder
Ford Zig
De Zig kwam er in 1990 dankzij Ghia in Turijn en vormde een conceptwagenpaar met de… Zag! beide hadden de basis van een Fiesta. De bedoeling: het universeel platformsysteem showen dat plaats kon bieden aan verschillende soorten carrosserieën. De Volkswagen Group doet nu hetzelfde met het voor EV’s bestemde MEB-onderstel.
Ford Comuta
Ford dacht al in 1967 aan stedelijke, milieuvriendelijke mobiliteit. Kijk maar naar deze Comuta, een piepkleine elektrische auto die tot 40 km/u kon rijden en een actieradius van 65 km had. Er werden maar twee Comuta’s gebouwd (waarvan er één nog steeds bestaat) is het nooit de bedoeling geweest om het modelletje op de markt te brengen.
Ford GT90
Op het Autosalon van Detroit in 1995 keek iedereen de ogen uit naar deze GT90, aangedreven door een door vier turbo’s geholpen V12, goed voor 720 pk en een theoretische topsnelheid van 378 km/u. Zijn hoofdbestanddelen? Aluminium en carbon, wat hem bijzonder high-end maakte. Niet verwonderlijk werd er maar één GT90 gebouwd, uitgerust met de versnellingsbak en de ophanging van een Jaguar XJ 220. Dat was in een tijd toen Ford nog eigenaar was van het Britse merk…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be