De Alfa Romeo Vittoria, vernoemd naar de dochter van zakenman Uberto Pietra die het prototype financierde, is een verhaal apart. Deze nogal bizar vormgegeven coupé, die in 1995 op de autosalon van Genève werd voorgesteld, kwam er op een moment dat de Italiaanse fabrikant in financiële moeilijkheden verkeerde.
Het design is niet het werk van de bekende Centro Stile maar van Gioacchino Acampora, terwijl koetswerkbouwer Castagna hem in elkaar zette. Het resultaat was een zeer “bijzonder” ogend allegaartje.
Slechts één exemplaar
De Vittoria is uniek, in de letterlijke zin van het woord. Er werd amper één exemplaar van gebouwd, wat zijn door Finarte geschatte waarde op ongeveer 200.000 euro brengt. Dat bedrag valt reuze mee voor een wagen die enig in de wereld is.
In het bezit van een conformiteitsattest, wordt deze blikvanger aangedreven door de heerlijk klinkende V6 “Busso” van weleer, een atmosferische 3 liter met 300 pk in de aanslag.
Advertentie – lees hieronder verder
Hetzelfde blok lag ook in de Alfa Romeo 75, daarin goed voor “maar” 180 pk, en in de S.Z. en de Zagato Sprint van 1989 (209 pk) waar hij zijn technische basis vandaan haalde.
Unieke stijl
Mooi of lelijk laten we in het midden (…), maar de styling van de Vittoria is in ieder geval… speciaal. Wie goed kijkt, ziet dat de koplampen van de Opel Calibra werden geleend.
Het interieur was ook een vreemde mix, met stoelen in Amerikaanse stijl (met geïntegreerde gordels) en met dashboardelementen van de toenmalige BMW 8 Reeks.
Uiteindelijk doet de Vittoria niets anders dan herinneren aan een donkere periode waarin Alfa Romeo op de rand van het faillissement stond. Hopelijk kijkt het merk een mooie toekomst tegemoet onder het bewind van Stellantis.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be