Toen de Cayenne werd ontworpen, stelde Porsche zich meteen verschillende varianten van de SUV voor: een coupé, een versie met 3 zitrijen en een cabrio. Van die laatste heeft de fabrikant vandaag, zo’n 20 jaar na datum, voor het eerst beelden vrijgegeven.
Twee achterzijdes
Het prototype in kwestie bezit geen aandrijving en kan dus niet worden bestuurd. De 4,8 m lange SUV-cabrio valt te bewonderen in het Porsche Museum. Verrassend: de ontwerpers waren het indertijd niet eens over hoe de achterkant er moest uitzien, wat heeft geleid tot dit computergegenereerde beeld (zie onder) die de twee ontwerpen toont: het ene doet een beetje denken aan de poep van de Carrera GT, het andere aan die van de eerste Panamera.
Zoals je zelf kan oordelen, oogt de Cayenne Cabrio erg lomp. Het mag dan ook niet verwonderen dat zijn design niet in de smaak viel bij het management van Porsche.
Advertentie – lees hieronder verder
Softtop
De ingenieurs hadden een softtop voorzien in combinatie met wat je een targa-structuur zou kunnen noemen. Het dak schoof als het ware over de vaste rolbeugel en werd aan de achterzijde ‘opgeslokt’ door het kofferdeksel, dat in tegengestelde richting openging en in een Z-vorm opklapte. Dit mechanische is sterk vergelijkbaar met dat van de Porsche 911 Targa sinds de 991-generatie. De Cayenne Cabrio is dus toch wel een beetje nuttig geweest…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be