Voordat het merk Bugatti in handen kwam van de Volkswagen Group, werd het in 1987 opnieuw tot leven gewekt door de Italiaanse zakenman Romano Artioli, bekend als de voormalige Lotus-baas die de Elise lanceerde. Het bedrijf produceerde vervolgens de fabelachtige EB 110, een supersportwagen waarvan er amper 139 werden verkocht. Tegelijkertijd ontwikkelde Lotus in samenwerking met Italdesign de EB 112.
Deze 5,10 m lange berline onderscheidde zich door zijn gewelfde achterkant, bekroond door een centrale nok als eerbetoon aan de Bugatti Atlantic van weleer.
Vol goede bedoelingen
De bedoeling was om rechtstreeks de concurrentie aan te gaan met Bentley en Rolls-Royce. Het interieur van de EB 112, vanzelfsprekend één en al luxe en met voldoende plaats voor vier personen, was een mix van leder van zeer hoge kwaliteit en aluminium inzetstukken. Onder de motorkap lag de 6-liter V12 60-klepper van de EB 110, maar dan zonder de turbo’s om enerzijds meer flexibiliteit en anderzijds een meer gedempt karakter te bieden.
Het blok tekende zo voor 460 pk en 590 Nm koppel, wat een sprinttijd van 0 tot 100 km/u mogelijk maakte. Nog steeds erg rap, met andere woorden. De sluier werd er in maart 1993 afgetrokken tijdens het Autosalon van Genève en de EB 112 trok onmiddellijk de aandacht van de internationale pers.
Advertentie – lees hieronder verder
Helaas kampte Bugatti in die tijd met financiële problemen die later nog ernstiger zouden worden. Artioli en de zijnen hadden de zaken iets te groots aangepakt (ze hadden bijvoorbeeld een nieuwe fabriek gebouwd, die veel te duur bleek). Bovendien waren de verkoopcijfers van de EB 110 teleurstellend, wat uiteindelijk het doodvonnis van de Franse fabrikant betekende.
In 1995 was de kogel door de kerk en ging het bedrijf failliet. In de fabriek stond amper één EB 112 op wielen – een prototype – en er waren ook maar drie carrosserieën geassembleerd. Die werden samen met een grote voorraad onderdelen op een veiling gekocht door de zakenman Gildo Pastor, bekend als de baas van Venturi.
Meteen verkocht
Tot groot jolijt van Bugatti-fans werd er onlangs een exemplaar te koop aangeboden bij een gespecialiseerde Duitse dealer. Afgeleverd in Zwitserland, stond er maar 3.900 km op de teller en we hoeven je niet te verdellen dat de EB 112 in kwestie in een absolute droomstaat verkeert. Deze aspecten zorgden ervoor dat de wagen in een mum van tijd verkocht was aan iemand die er wellicht zelf niet veel mee zal rijden. Jij was ook geïnteresserd? Kans gemist…
Beelden: Schaltkulisse
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be