De Dodge Charger Daytona SRT Concept werd voorgesteld op de Dodge Speed Week, een evenement gewijd aan de fans van het merk. Je kan je al inbeelden dat die lang niet allemaal op een 100% elektrische muscle car zitten te wachten, maar toch zal zo’n model er komen.
Om de gemoederen te sussen, ziet de Charger Daytona SRT er wel degelijk uit alsof er een dikke V8 in zijn neus woont. Niets is echter minder waar, want onder het stoere uiterlijk van de grote coupé ligt een 800V-architectuur en een twee motoren tellende aandrijflijn die ‘Banshee‘ wordt genoemd. Ook betreft dit een vierwielaangedreven auto, een kwestie van niet één maar twee keer met tradities te breken.
Het voordeel van de elektrische kracht in combinatie met 4×4 is dat de vergelijking met een raket op zijn plaats is. Niet dat Dodge op dit moment van schrijven al officiële specificaties heeft gecommuniceerd, maar in de wandelgangen gonst het volop en wordt van ongeveer 700 pk aan vermogen en van een autonomie van 800 km gesproken. Het eerste cijfer lijkt ‘logisch’, het tweede overdreven.
Wel zeker, of toch volgens de fabrikant, is dat de Charger Daytona SRT Concept in alle opzichten sneller is dan een Hellcat. Hij zou ook meerdere versnellingen hebben (de meeste EV’s hebben één versnelling, nvdr) en een ‘Powershot’-knop om de wagen een tijdelijke boost te geven,
Advertentie – lees hieronder verder
En het geluid?
Het gebrek aan een achtcilinder wil zeggen dat deze Dodge dat typische motorgeluid moet missen, toch? Wel, eigenlijk niet want hij is uitgerust met een geluidssysteem dat het gebrul van een Hellcat–V8 imiteert én hem even luid maakt als zo’n benzineslurper. Op een kunstmatige manier, dat wel, maar je kan niet alles hebben…
Persoonlijk kunnen we het design van dit studiemodel wel smaken. Het is een geslaagde mix van oud en nieuw die helemaal niet doet vermoeden dat er geen rechtstreekse CO2-uitstoot aan te pas komt. Wat het interieur betreft: dat sluit volgens onze bescheiden mening mooi aan bij de buitenkant en is duidelijk mee met de tijdsgeest. Kijk maar naar het 12,3-inch touchscreen, maar vooral naar het ‘curved‘ display (gebogen) waar de bestuurder naar staart. Passagiers kunnen op hun beurt genieten van redelijk indrukwekkende sfeerverlichting.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be