Helft meer ongevallen met elektrische auto’s

Uit een studie van verzekeraar Axa blijkt dat elektrische auto’s 50% meer betrokken zijn bij ongevallen dan klassieke wagens op diesel of benzine. Bovendien zijn ze vrijwel onblusbaar als ze in brand schieten. Belangrijk is hierbij dat vooral onaangepast rijgedrag als de grote oorzaak van de ongevallen wordt opgegeven. Beelden: Axa Verzekering

Gepubliceerd op 26 augustus 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Het aantal elektrische auto’s neemt gestaag toe op onze wegen en dat is nog maar een aanzet naar de echte boom die eraan komt als de transitie naar elektrisch rijden de volgende jaren definitief wordt ingezet. Tegelijk nemen de onheilspellende berichten toe over het gevaar dat die EV’s zouden vormen, omdat ze nogal in vlug brand zouden schieten.

Ongevallenstatistieken liegen niet

Maar wat is daar echt van aan? Meten is weten, dus deed verzekeraar Axa een onderzoek bij ruim 1.200 Zwitserse eigenaars van elektrische auto’s en bekeek daarbij de ongevallenstatistieken. De conclusie is dat EV’s inderdaad 50% meer betrokken zijn bij ongevallen dan klassieke wagens op diesel of benzine, maar dat dit eigenlijk niets te maken heeft met de technologie. De oorzaak ligt vooral bij de bestuurders die niet voldoende voorbereid zijn op rijden met de vinnigere en snellere elektrische wagens.

Vaak zijn het inderdaad voertuigen met een vermogen van meer dan 300 pk en een hoog koppel dat meteen beschikbaar is bij het beroeren van het pedaal. Het resultaat is dat zo’n EV zeer gezwind uit de startblokken schiet, en dat kan de onervaren bestuurder als eens verrassen, zoals blijkt uit ongevallenstatistieken die Axa gebruikte. Een degelijke briefing en/of een extra rijopleiding bij de aankoop van een elektrische auto lijkt dus zeker aangewezen.

Tegelijk moeten we ons de vraag stellen of zulke krachtige wagens wel nodig zijn? De energietransitie is er toch op gericht om minder te verbruiken en minder CO2 uit te stoten. En daarbij hoort eveneens een gezapige rijstijl die met de helft van die vermogens ook haalbaar is, niet?

Advertentie – lees hieronder verder

Onblusbare batterijen

Dan is er het brandgevaar. Volgens het onderzoek van Axa vat een elektrische wagen niet vaker of sneller vuur dan een klassieke auto met een verbrandingsmotor. Ook niet in een ongevalssituatie. Maar als het batterijpakket geraakt wordt en de cellen vatten vuur, zijn die wel veel moeilijker of niet te blussen omwille van de chemische reacties in de batterijcellen. De EV onderdompelen in een waterbad gedurende lange tijd (soms verschillende dagen) is vaak de enige oplossing.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Crash
Verzekeraars zijn niet dol op elektrische auto’s

Elektrische auto’s zijn tot een kwart duurder om te herstellen na een ongeval dan klassieke. De Duitse koepel van verzekeraars waarschuwt dan ook dat de premies daardoor nog duurder kunnen worden dan vandaag.

25 juli 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.