Elektrische auto’s staan bekend om hun lagere onderhoudskosten in vergelijking met voertuigen met verbrandingsmotoren. Toch kampen ze met een terugkerend probleem: snelle bandenslijtage. Uit een onderzoek van Epyx, dat eerdere bevindingen van J.D. Power van enkele maanden terug bevestigt, blijkt dat de banden van elektrische auto’s gemiddeld na 28.944 kilometer vervangen moeten worden. Dat is 10.219 kilometer eerder dan bij benzine- of dieselvoertuigen, waarvan de banden gemiddeld 39.000 kilometer meegaan, ofwel 670 gebruiksdagen. Een aanzienlijk verschil. Het onderzoek van Epyx keek ook naar hybride voertuigen, waar de eerste bandenwissel rond de 40.000 kilometer of 585 gebruiksdagen plaatsvindt, vergelijkbaar met auto’s met verbrandingsmotoren. Wel wordt er geen onderscheid gemaakt tussen zelfopladende en plug-inhybrides, die doorgaans zwaarder zijn en mogelijk meer slijtage veroorzaken.
De kortere levensduur van banden bij elektrische auto’s is te verklaren door een aantal technische factoren typisch voor elektrische auto’s. Het extra gewicht, vooral door de accu, oefent meer druk uit op de banden. Daarnaast zorgt het directe koppel van elektrische auto’s voor snellere slijtage, vooral bij stevig optrekken en abrupt remmen.
Wat is de financiële impact?
Naast de versnelde slijtage wijst het Epyx-onderzoek ook op hogere kosten voor het vervangen van banden bij elektrische auto’s. Gemiddeld kost het vervangen van een band bij een elektrische auto 240 euro (inclusief onderdelen), terwijl dit voor auto’s met verbrandingsmotoren voor een vergelijkbare grootte (17 tot 18 duim) rond de €150 schommelt. Deze meerprijs is te verklaren door de speciale banden die nodig zijn om het extra gewicht en de mechanische belasting van elektrische voertuigen te kunnen dragen.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor professionele vloten, waar banden vaak moeten worden vervangen, kunnen deze hogere kosten snel oplopen en een flinke hap uit het budget nemen. Fleet managers moeten deze extra uitgaven meenemen in hun operationele budget, vooral omdat elektrische voertuigen vaak worden gekozen vanwege hun lage onderhoudskosten.
Aangepaste banden?
Veel bandenfabrikanten werken aan een speciaal ontworpen productlijn voor elektrische voertuigen om dit probleem aan te pakken. Deze nieuwe banden, die beter bestand zouden moeten zijn tegen slijtage, kunnen op termijn het verschil in bandenslijtage verkleinen. Een mooi voorbeeld van voortschrijdende innovatie …
Hou er rekening mee dat regelmatig bandenonderhoud cruciaal is om de levensduur van banden te optimaliseren. Het regelmatig controleren van de bandenspanning helpt slijtage te verminderen en verhoogt de veiligheid, aangezien elektronische systemen niet altijd perfect werken. Ook de rijstijl is van groot belang: een soepele en anticiperende rijstijl verlaagt de stress op de banden en vermindert bijgevolg slijtage. Dit is overigens precies wat de meeste elektrische autobestuurders al doen om hun accu te sparen en het rijbereik te vergroten …
Gebruikers van elektrische auto’s reageren hierover vaak op onze Facebook-pagina en zeggen dat hun elektrische auto niet meer of veel meer banden verslijt dan hun vorige auto met verbrandingsmotor. Zoals bij veel onderzoeken is het belangrijk om zaken in perspectief te houden. Bandenslijtage hangt namelijk sterk samen met de rijsnelheid. Bij 60 km/u slijt de band met een index van 1, bij 120 km/u met een index van 2 en bij 160 km/u met een index van 4. Dit geldt net zo goed voor auto’s met verbrandingsmotor. Je rijstijl en de omgeving spelen dus een cruciale rol, en hierover geeft het onderzoek geen duidelijke gegevens.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be