Verschillende nieuwsbronnen beweren dat elektrische auto’s meer banden slijten. Maar klopt dat, en zo ja, hoeveel sneller slijten ze dan? Een nieuw onderzoek geeft ons het antwoord.
Dossier-banden
De winter komt eraan, en we weten niet wat we kunnen verwachten. Met steeds extremere weersomstandigheden – zowel warm als koud – is er altijd een goede reden om winterbanden aan te schaffen. TCS en ADAC hebben een uitgebreide test gedaan en de beste modellen geselecteerd. Dit zijn de aanbevolen banden én de modellen die je maar beter kunt vermijden.
Alleseizoenbanden zijn een handig alternatief voor automobilisten die geen zin hebben om banden te wisselen, zelfs als ze jaarlijks op skivakantie gaan. Ze zijn populairder dan ooit. Maar let op voor de nieuwe regels in doorreisland Duitsland: je moet mogelijk toch naar de bandenboer, anders riskeer je flinke boetes.
De iconische velgenfabrikant, BBS heeft het faillissement aangevraagd. Opnieuw, want het is al de vijfde keer in zijn geschiedenis dat de toeleverancier deze stap zet, te midden van aanhoudende financiële problemen en een dalende vraag naar zijn producten.
De Nederlandse wegenwacht ANWB stelt vast dat er meer auto’s lek rijden dan vroeger. En daar zijn enkele logische verklaringen voor.
Deze nieuwe Europese regel moet ervoor zorgen dat banden voortaan langer goed blijven presteren, ook wanneer ze richting het einde van hun levensduur gaan. Daardoor hoeven ze ook minder snel vernieuwd te worden.
De staat van je banden van je autobanden controleer je het best het hele jaar door en niet alleen voor de vakantie. Toch wisselen veel automobilisten hun banden voor ze op zomervakantie vertrekken. Ben je op zoek naar een vierseizoensband? Hier zijn de banden je beter vermijdt of wel kunt vertrouwen.
De Touring Club Suisse heeft een hele reeks nieuwe banden getest. Bijna de helft van het geteste rubber scoorde minder dan 50% voor veiligheid. Dit is een zorgwekkende situatie en betekent dat je heel voorzichtig moet zijn bij het vernieuwen van je banden.
Met de zomer in aantocht, is het normaal gesproken tijd om over te stappen op zomerbanden, voor degene die hun banden verwisselen. Toch rijden sommige automobilisten het hele jaar door op winterbanden, om financiële redenen of om tijd te besparen. Maar mag dit? En wat zijn de gevolgen?
Banden zijn grote vervuilers, omdat de manier waarop ze rollen aanzienlijke hoeveelheden fijne deeltjes produceert. Maar Michelin werkt al aan een oplossing.
Nu we de klok hebben kunnen verzetten, is het tijd om de winterbanden te vervangen door zomerbanden. De federatie Traxio benadrukt hierbij dat 25% van de Belgische bestuurders dit niet doet, wat hun veiligheid en die van anderen op de weg in gevaar brengt.
Elektrische auto’s zijn milieuvriendelijker dan hun tegenhangers met verbrandingsmotor. Maar niet als het gaat om banden, want die verslijten sneller. En voor de automobilist lopen de kosten op…
Volgens een onderzoek kijken Belgen weinig om naar de toestand van hun banden. 12% van de automobilisten controleert de banden zelfs nooit op slijtage, wat dramatische gevolgen kan hebben…
De winter gaat gepaard met koude momenten. Deze week kreeg België nog te maken met hevige winterse neerslag, die in de betrokken regio’s chaos op de wegen veroorzaakte. Kwam het onverwacht? Nee, maar automobilisten hebben niet de juiste uitrusting omdat ze dit jaar massaal de winterbanden links laten liggen.
Consumenten vervangen vaak slechts twee banden – de versleten – om voor de hand liggende budgettaire redenen. Maar waar moeten ze worden aangebracht? Moet de aanpak veranderen als je een auto met voor- of achterwielaandrijving rijdt?